مدفوع‌خواری عروس هلندی

ممکن است با این صحنه مواجه شده باشید که عروس هلندی مدفوعش را می‌خورد و این سوال به ذهن شما بیاید که علت این رفتار چیست؟ و برای جلوگیری از مدفوع‌خواری عروس هلندی چه کار باید کرد؟ قطعا اگر اولین باری است که چنین رفتاری را می‌بینید پس باید نگران باکتری‌هایی که عروس هلندی شما می‌خورد باشید.

دلایل مدفوع‌خواری عروس هلندی

در ادامه این مطلب به بررسی دلایل این رفتار خواهیم پرداخت:

عدم دریافت مواد مغذی

عروس هلندی به چند دلیل مدفوعش را می‌خورد، اولین دلیل این است که مواد مغذی خاصی را که نیاز دارد دریافت نمی‌کند؛ در نتیجه او تمایل دارد که مواد مغذی مورد نیاز خود را در مدفوع خود جست‌وجو کند.

اغلب عروس‌های هلندی ماده این فرایند را انجام می‌دهند، در حیات‌وحش پرندگان به فضای خیلی بزرگی دسترسی دارند و به ندرت با مدفوع مواجه می‌شوند؛ بنابراین مدفوع‌خواری در حیات‌وحش رخ نمی‌دهد.

پس می‌پرسید آیا باید غذای عروس هلندی را عوض کنم؟ نه لزوما. آنچه در صورت کمبود مواد مغذی رخ می‌دهد این است که بدن عروس هلندی نمی‌تواند مواد مغذی را جذب کند، این می‌تواند به دلایلی چون مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور، فعالیت بالا، استرس بالا و سلامتی آن باشد.

از سویی دیگر مدفوع عروس هلندی حاوی آمینواسید، کولین، ویتامین C و B است، بنابراین وقتی عروس هلندی مدفوعش را می‌خورد، می‌توانید ماده‌ی مورد نیازش را فراهم کنید تا دیگر این کار را انجام ندهد.

مدفوع‌خواری عروس هلندی

خستگی و فعالیت نامناسب

از دیگر دلایل این رفتار می‌توان به خستگی عروس هلندی اشاره کرد، این کار برای او به نوعی فعالیت محسوب می‌شود، این عادت در عروس‌هلندی‌هایی رخ می‌دهد که در اسارت و قفس نگهداری می‌شوند و اگر از جست‌وجوی غذا خسته شوند، در نهایت به عنوان عادت بد به مدفوع‌خواری روی می‌آورند.

این رفتار زمانی رخ می‌دهد که عروس هلندی در اسارت خسته می‌شود و به دلیل فعالیت کم به دنبال هر چیزی برای سرگرمی می‌گردد و این شامل مدفوع هم می‌شود و به خوردن آن روی می‌آورد. مطمئنا این رفتار منجر به مشکلات سلامتی و گوارشی او خواهد شد، هنوز دلایل دیگری برای این فرایند وجود دارد امّا این دو دلیل اصلی مدفوع‌خواری است.

دلایل مدفوع‌خواری عروس هلندی

درباره نگهداری و تربیت عروس هلندی بیشتر بخوانید.

شیرینی مدفوع

اگر چیزی به غذای عروس هلندی خود اضافه کنید مدفوع آن‌ها ممکن است طعم شیرینی پیدا کند و برای عروس هلندی لذت‌بخش باشد. علاوه‌ بر این اگر برای جلوگیری از هیپوگلیسمی به آب آن‌ها شکر اضافه کنید نیز چنین تاثیری می‌گذارد. هنگامی که مدفوع‌شان را بو کنند گیرنده‌های بویایی آن‌ها تحریک می‌شود و شروع به خوردن مدفوع خود می‌کنند.

بوی تند مدفوع

این موضوع ممکن است شما را شگفت‌زده کند، امّا عروس هلندی دوست دارد در محیطی تمیز زندگی کند؛ بنابراین اگر مدفوعی در محیطش باشد و شما برنداشته باشید آن را برای تمیزی محیط خواهد خورد. از طرفی دیگر مدفوعی که بوی تندی داشته باشد را با لذت می‌خورند و به تمیزی محیط زندگی‌شان اهمیت زیادی می‌دهند؛ بنابراین از تمیز بودن محل زندگی آن‌ها مطمئن باشید.

دلایل مدفوع‌خواری عروس هلندی

انگل‌های بدن عروس هلندی

عروس هلندی مستعد ابتلاء به انگل‌های مختلفی است و این انگل‌ها می‌توانند باعث کمبود مواد مغذی و معدنی و مانع جذب آن‌ها شوند؛ در نتیجه عروس هلندی برای برگرداندن مواد مغذی مدفوع خود را می‌خورد.

انگل‌هایی مانند ژیاردیا و هگزامیتا می‌توانند باعث از دست رفتن مواد مغذی بدن عروس هلندی شوند، تشخیص اینکه عروس هلندی انگل دارد دشوار است؛ زیرا سرعت عبور آن‌ها از دستگاه گوارش عروس هلندی زیاد است، بنابراین ممکن است نیاز به آزمایش‌های بیشتری باشد.

خطرات مدفوع‌خواری عروس هلندی

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا خوردن مدفوع برای عروس هلندی خطرناک است؟ عروس هلندی بی‌دلیل مدفوعش را نمی‌خورد، خوردن مقدار قابل توجهی از مدفوع به طور کلی بد نیست؛ امّا ممکن است خطراتی را برای سلامتی‌اش به وجود بیاورد بخصوص اگر مدفوع دارای انگل باشد، در این صورت باعث مسمویت او می‌شود.

اگر این رفتار به طور مرتب و روزانه ادامه بیابد طبیعی نیست و تحقیقات نشان داده که با این کار می‌توانند به عفونت‌های باکتریایی دچار شوند که می‌تواند عوارض بیشتری ایجاد کند و در موارد خاص باعث مرگ عروس هلندی شوند.

خطرات مدفوع‌خواری عروس هلندی

راه جلوگیری از مدفوع‌خواری عروس هلندی

اگر عروس هلندی خود را هنگام خوردن مدفوع دیدید، به سادگی از آن نگذرید، وقتی آسیب جدی به عروس هلندی وارد شد دیگر نمی‌توان کار زیادی برایش انجام داد.

برای درمان این مشکل نیازی نیست که رژیم غذایی‌اش را محدود کنید و او را وادار به روزه گرفتن بکنید. بهترین راه‌حل این است که عروس هلندی خود را نزد یک دامپزشک متخصص پرندگان ببرید تا خون و مدفوعش را مورد بررسی قرار دهد.

آزمایش‌های بسیار کمی برای تعیین کمبود مواد غذایی عروس هلندی وجود دارد. معاینه‌ی فیزیکی نیز ممکن است مشکلات کمبود تغذیه‌ای را نیز آشکار کند، می‌توانید در قفس او اسباب‌بازی‌هایی هم قرار دهید تا سرگرمی جدیدی برایش فراهم شود تا از خوردن مدفوع اجتناب کند.

تمیز کردن قفس اصلی‌ترین راه درمان این مشکل است، نبود مدفوع در قفس مانع از بروز چنین رفتاری می‌شود. باید مواد غذایی تازه و حاوی مواد مغذی به رژیم غذایی عروس هلندی خود اضافه کنید.

ممکن است جلوگیری کامل از تماس عروس هلندی با مدفوع غیرممکن باشد؛ امّا می‌توان آن را به حداقل رساند و چندان خطرناک نیست، مگر دارای انگل و باکتری باشد که دامپزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد.

منبع: https://beautyofbirds.com/why-your-cockatiel-is-eating-its-own-poop/

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *