خروسک‌ ماهی پرنده

خروسک‌ماهی پرنده گونه‌ای از ماهیان عجیب و زیبا است که از آمریکا تا جنوب آرژانتین یافت می‌شود، این ماهی دارای بدنی جعبه‌ای شکل با ظاهری عجیب بوده که از نظر رنگ بسیار متغیر است. خروسک‌ماهی پرنده معمولا باله‌های بزرگ سینه‌ای خود را نزدیک بدن نگه می‌دارد؛ امّا وقتی یک شکارچی به او نزدیک شود به شکلی برق‌آسا جهش می‌کند. شفافیت باله‌ها با لکه‌های آبی رنگارنگی که آن‌ها را تزئین کرده زیبایی خاصی به این موجود داده است.


نام علمی: Dactylopterus volitans

نام‌های رایج: خروسک‌ماهی پرنده، گورنارد ایمن، گورنارد پرنده و…

خانواده: Dactylopteridae

زیستگاه: آمریکا، جنوب آرژانتین، دریای کارائیب، خلیج مکزیک، آنگولا

طول عمر: حداقل ۴ سال

اندازه: ۵۰ سانتی‌متر

دمای مورد نیاز: ۲۳ تا ۲۷ درجه‌ی سانتیگراد

شناخت خروسک‌ماهی پرنده

خروسک‌ماهی پرنده گونه‌ای از ماهیان ساکن کف اقیانوس است که در دو سوی اطلس، جنوب آرژانتین، آنگولا، خلیج مکزیک و مدیترانه یافت می‌شود.

خروسک‌ماهی پرنده نمی‌تواند از آب به بیرون بپرد، در واقع این یک ماهی زمینی در کف اقیانوس است که هنگام جست‌و‌جوی غذا یا استراحت ناشناخته به نظر می‌رسد؛ امّا وقتی جهش می‌کند کاملا به موجودی دیگر تبدیل می‌شود.

خروسک‌ماهی پرنده می‌تواند تا ۵۰ سانتی‌متر رشد کرده و به وزن ۴ پوند برسد، آن‌ها تا ۴ سال عمر می‌کنند. سر آن‌ها بزرگ، صاف و پوشیده از فلس‌های سخت است، باله‌های بزرگ آن‌ها کمک چندانی به شنا کردن نمی‌کند و وقتی جهش می‌کند آنقدر اوج نمی‌گیرد.

نگهداری خروسک‌ماهی پرنده در آکواریوم

خروسک‌ماهی پرنده را می‌توان در آکواریوم نگهداری کرد، این ماهی به آکواریومی بالای ۷۰۰ لیتر نیاز دارد. این ماهی به منطقه‌ی شنای بزرگی نیاز دارد و نباید در مخزنش صخره یا گیاهی قرار بگیرد، بستر ماسه ای بهترین گزینه برای این جهنده‌ی دوست داشتنی است. خروسک ماهی پرنده نباید در کنار ماهیان تهاجمی و ماهیان کوچک‌تر از خودش نگهداری شود.

تغذیه خروسک‌ماهی پرنده

رژیم غذایی این ماهی شامل ماهی‌های کوچک، دو کفه‌ای‌ها و سخت‌پوستان است. آن‌ها اغلب از خرچنگ‌ها و میگوهای کوچک تغدیه می‌کنند. باله‌های لگنی پشتی این ماهی همانند چنگک‌های کوچک عمل می‌کند و می‌تواند با خراشیدن بستر اقیانوس، طعمه‌های پنهان شده را پیدا کند. آن‌ها از کرم‌ها و حلزون‌های کفزی هم تغذیه می‌کنند، این ماهی با استفاده از باله‌های سینه‌ای بزرگ خود روی بستر راه می‌رود و به جست‌و‌جوی این طعمه‌ها می‌پردازد.

تغذیه در آکواریوم

در آکواریوم معمولا از میگوی آب شور، میگوی مایسیس و غذای گوشتی خرد شده تغذیه میکند.


تکثیر و روش تولید مثل خروسک‌ ماهی پرنده

خروسک‌ماهی پرنده در تابستان و هنگام گرما تولیدمثل می‌کند، هنگام تولیدمثل به ساحل نزدیک می‌شوند، ماده‌ها درون بدن خود تخم‌ها را تولید می‌کنند و سپس در آب رها می‌شوند؛ پس از آن نرها تخم‌ها را با اسپرم‌های خود بارور می‌کنند. در نهایت تخم‌های بارور شده با جریان آب حرکت می‌کنند. پس از اینکه لاروها متولد می‌شوند در بستر دریا مستقر شده و مدت‌ها در آنجا می‌مانند. خروسک‌ماهی پرنده در ماه‌های گرم‌تر سال تولیدمثل می‌کند و بسته به شرایط محیطی و تغذیه در یک یا دو سالگی بالغ می‌شود.

منابع:

https://mexican-fish.com/flying-gurnard/

https://oceaninfo.com/animals/flying-gurnard/

https://projectmanaia.at/blog/flying-gurnard/

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *