شناخت لیسه‌ دریایی (Nudibranch)

لیسه‌ دریایی گونه‌ای از موجودات از راسته‌ی Nudibranchia است که در دریاهای سراسر جهان از قطب شمال تا اقیانوس‌های جنوب یافت می‌شود. این موجودات به دلیل رنگ‌های خارق‌العاده و فرم بدن خیره کننده‌ی خود شناخته می‌شوند. در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ گونه‌ی لیسه‌ی دریایی شناخته شده وجود دارد.

لیسه‌ دریایینام علمی: Nudibranchia
نام رایج: لیسه‌ی دریایی
خانواده: Aeolids
زیستگاه: قطب شمال تا اقیانوس منجمد جنوبی
طول عمر: یک ماه تا یک سال
اندازه: تا ۳۰ سانتی‌متر
وزن: ۳.۳ پوند
دمای مورد نیاز: ۱۶ تا ۲۰ درجه‌ی سانتیگراد

شناخت لیسه‌ دریایی

شناخت لیسه‌ دریایی

لیسه‌ی دریایی نوعی نرم‌تن دریایی است که در دریاهای سراسر جهان از قطب شمال تا اقیانوس منجمد جنوبی یافت می‌شود. لیسه‌ی دریایی صدف ندارد و جزء شکم‌پایان به حساب می‌آید، نزدیک به ۳۰۰۰ گونه‌ی لیسه‌ی دریایی در رنگ‌های مختلف شناسایی شده‌اند.

بیشتر آن‌ها در آب‌های کم‌عمق و گرمسیری زندگی می‌کنند و می‌توانند تا ۳۰ سانتی‌متر رشد کرده و به وزن ۳.۳ پوند برسند. لیسه‌ی دریایی در سواحل آفریقای جنوبی، موزامبیک و آب‌های اروپا یافت می‌شود. از بارزترین ویژگی این موجودات رنگ‌های درخشان و اشکال عجیب آن‌هاست. لیسه های دریایی دارای رنگ‌های عجیب و اشکال غیرهندسی هستند. آن‌ها دارای طول عمر متفاوتی هستند و می‌توانند تا یک سال و گاهی تا کمتر از یک ماه زندگی کنند.

تغذیه و تکثیر

لیسه‌ی دریایی موجودی گوشتخوار است، آن‌ها از اسفنج‌ها، مرجان‌ها، هیدروئیدها، خزه‌زیان، شقایق‌ها، جلبک‌ها و گاهی لیسه‌های دریایی دیگر تغذیه می‌کنند.

لیسه‌ی دریایی مجموعه‌ای دندان خمیده دارد که از آن‌ها برای خوردن مرجان، اسفنج و تخم ماهی‌ها استفاده می‌کند. لیسه‌ی دریایی آنقدر ماهر است که خرچنگ‌ها، سخت‌پوستان و خارپوستان را هم شکار می‌کند. آن‌ها دو شاخک حساس در بالای سرشان دارند که از آن‌ها برای پیدا کردن طعمه استفاده می‌کنند.

لیسه‌ی دریایی از برخی موجودات سمی نیز تغذیه می‌کند که در برابر سم آن‌ها مصون هست. آنها نه تنها در برابر سموم مصون هستند، بلکه می‌توانند از سم جانورانی که شکار می‌کنند برای ترشح یک پوسته‌ی دفاعی در اطراف خود در برابر شکارچیان استفاده کنند. لیسه‌ی دریایی شاخک‌هایی دارد که هنگام غذا خوردن مانند رنده عمل می‌کند و با جلو عقب حرکت کردن، طعمه را تکه تکه می‌کنند.

تغذیه لیسه دریایی

لیسه‌ی دریایی جانوری هرمافرودیت است، بنابراین هم اندام تولیدمثلی نر و هم ماده دارد. این موجودات پس از جفت‌گیری و لقاح، هر دو تولیدمثل کرده و تخم‌های خود را رها می‌کنند. جفت‌گیری چند دقیقه طول می‌کشد و نمی‌توانند به تنهایی تخم‌گذاری کنند، لیسه‌ی دریایی تخم‌های خود را در یک مارپیچ ژلاتینی قرار می‌دهد که اغلب شبیه یک روبان توصیف می‌شود.

منابع:

https://www.nationalgeographic.com/animals/invertebrates/facts/nudibranchs-1

https://kids.nationalgeographic.com/animals/invertebrates/facts/nudibranch

https://europe.oceana.org/feature-nudibranchs/

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1 دیدگاه در “شناخت لیسه‌ دریایی (Nudibranch)

  1. SNOW LEOPARD

    سلام
    تو اسارت برای تغذیه ی این گونه از چه چیز هایی استفاده می‌کنند ؟
    غذای تجاری خاصی هست که نیازهاشون رو برطرف کنه ؟

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *