تفاوت تترا نئون و تترا کاردینال

تترا نئون و تترا کاردینال دو گونه ماهی کوچک و رنگارنگ هستند که به دلیل زیبایی و تنوع رفتاری شان در بین آکواریوم داران محبوبیت بالایی دارند. با وجود شباهت های ظاهری، این دو گونه تفاوت های قابل توجهی در زیستگاه، رفتار و تغذیه دارند. در ادامه به بررسی تفاوت تترا نئون و تترا کاردینال خواهیم پرداخت.

تفاوت تترا نئون و تترا کاردینال

تترا نئون

در ابتدا به بررسی کامل تترا نئون (Neon tetra) می پردازیم:

ظاهر و زیستگاه ماهی تترا نئون

این ماهی (Paracheirodon innesi) کوچک با بدنی باریک و کشیده،  ۳ سانتی متر طول دارد. خطوط نئونی آبی و قرمز در امتداد پهلوها، زیبایی منحصر به فردی به این ماهی بخشیده است. باله های تترا نئون شفاف و ظریف هستند و دم آن به دو شاخه تقسیم می شود.

این ماهی بومی رودخانه های کوچک و نهرهای آمریکای جنوبی است که بستر شنی یا ماسه ای دارند. آب این مناطق جریان ملایم و شفاف دارد و دمای آن بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است. تترا نئون ها در این محیط ها در گروه های بزرگ زندگی می کنند و از حشرات کوچک، لارو حشرات و جلبک ها تغذیه می کنند.

رفتار و نگهداری در آکواریوم

تترا نئون ها موجوداتی اجتماعی و صلح طلب هستند که به طور فعال در آکواریوم شنا می کنند و از کاوش در بین گیاهان و دکوراسیون لذت می برند. تترا نئون ها به دلیل تحرک و پویایی شان، جذابیت خاصی به آکواریوم می بخشند.

این ماهی ها به طور کلی مقاوم هستند و برای آکواریوم داران مبتدی مناسب هستند. آنها به آکواریومی با حداقل حجم ۴۰ لیتر، آب تمیز و با کیفیت، و گیاهان برای پناه بردن نیاز دارند. تعویض منظم آب و تمیز کردن فیلتر برای حفظ سلامتی این ماهی ها ضروری است.

تغذیه و تکثیر تترا نئون

تترا نئون ها همه چیزخوار هستند و از انواع غذاهای آکواریومی مانند غذای پولکی، غذاهای زنده و منجمد و همچنین جلبک ها تغذیه می کنند.

تترا نئون ها در آکواریوم به طور نسبی به راحتی تکثیر می شوند. آنها به آکواریومی جداگانه با آب نرم و اسیدی، گیاهان فراوان و دمای کمی گرمتر نیاز دارند.

تترا کاردینال

و در آخر به بررسی کامل تترا کاردینال (Cardinal tetra) خواهیم پرداخت:

ظاهر و زیستگاه ماهی تترا کاردینال

تترا کاردینال (paracheirodon axelrodi) کمی بزرگتر از تترا نئون است و طول آن به ۴ سانتی متر نیز می رسد. بدنی کشیده و باله های بلندی دارد که در هنگام شنا به زیبایی در آب رقصان می شوند. رنگ غالب کاردینال قرمز است و خطوط آبی در پهلوها، باله پشتی و لبه باله دمی آن دیده می شود.

این گونه نیز در رودخانه های آمریکای جنوبی یافت می شود، اما در مناطق با جریان قوی تر، پوشش گیاهی متراکم تر و دمای آب کمی گرمتر (بین ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتیگراد) زندگی می کند.

کاردینال ها در این مناطق در دسته های بزرگ به جستجوی غذا می پردازند و از تنوع زیستی بیشتری نسبت به زیستگاه تترا نئون برخوردار هستند.

رفتار و نگهداری در آکواریوم

این گونه نیز تمایل به زندگی در گروه دارد، اما به فضای بیشتری نسبت به تترا نئون نیاز دارد. آنها به طور کلی آرام تر هستند و بیشتر وقت خود را در میان گیاهان آکواریوم سپری می کنند. کاردینال ها با حرکات موزون و رنگ های زیبای خود، زیبایی متفاوتی به آکواریوم می افزایند.

این گونه کمی حساس تر از تترا نئون است و به آکواریوم بزرگتر (حداقل ۶۰ لیتر) و شرایط آب دقیق تری نیاز دارد. آنها همچنین به مخفیگاه های بیشتری در آکواریوم احتیاج دارند. به دلیل حساسیت بیشتر، مراقبت از کاردینال ها به تجربه و دانش بیشتری در زمینه آکواریوم داری نیاز دارد.

تغذیه و تکثیر تترا کاردینال

این گونه نیز همه چیزخوار است و رژیم غذایی مشابهی با تترا نئون دارد. با این حال، به دلیل اندازه بزرگتر، به غذای بیشتری نیاز دارند. تولید مثل این ماهی در آکواریوم دشوارتر است و به تجربه و دانش بیشتری نیاز دارد. شرایط مشابهی با تترا نئون برای تکثیر آنها لازم است.

اگر علاقه دارید در مورد سایر تترا ها اطلاعات کسب کنید، درباره انواع تترا مطالعه نمایید.

جمع بندی

انتخاب بین تترا نئون و کاردینال به سلیقه و شرایط شما بستگی دارد. اگر به دنبال ماهی های کوچک، فعال و رنگارنگ هستید، تترا نئون گزینه مناسبی است. اما اگر به دنبال ماهی های بزرگتر با حرکات موزون و رنگ های خاص هستید و تجربه ی کافی در زمینه آکواریوم داری دارید، کاردینال می تواند انتخاب شما باشد.

چه تترا نئون و چه کاردینال، هر دو می توانند گزینه های زیبا و جذابی برای آکواریوم شما باشند. با در نظر گرفتن اطلاعات ارائه شده، می توانید انتخاب آگاهانه ای داشته باشید و از نگهداری این موجودات زیبا لذت ببرید.

منبع: https://fa.wikipedia.org/wiki/

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1 دیدگاه در “تفاوت تترا نئون و تترا کاردینال

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *