آشنایی با چتر دریایی تخم مرغی (Phacellophora camtschatica)

آیا این یک تخم مرغ سرخ شده است؟ البته که همینطور است. چتر دریایی تخم مرغی یکی از شگفت‌انگیزترین موجودات دنیاست. این موجود عجیب‌الخلقه در دریای مدیترانه و آدریاتیک یافت می‌شود. این گونه را به راحتی با ظاهری که شبیه تخم مرغ سرخ شده است می‌توان شناسایی کرد. این چتر دریایی فاقد دستگاه تنفّسی، گردش خون و دفع است.

نام علمی: Phacellophora camtschatica
نام های رایج: چتر دریایی تخم مرغی، چتر دریایی نیمرو، چتر دریایی سرخ شده
خانواده: Phacellophoridae
زیستگاه: دریای مدیترانه، دریای آدریاتیک، دریای اژه
طول عمر: نصف سال (از تابستان تا زمستان)
اندازه: ۶۰ سانتی متر
دمای مورد نیاز: ۱۶ تا ۲۶ درجه‌ی سانتیگراد

شناخت چتر دریایی تخم مرغی

چتر دریایی تخم مرغی یکی از شگفت‌انگیزترین گونه‌ی چتر دریایی از خانواده‌ی Phacellophoridae است که در دریای مدیترانه، آدریاتیک و دریای اژه زندگی می‌کند. این چتر دریایی ظاهری شبیه به تخم مرغ سرخ شده دارد و به همین خاطر با این نام شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین آن به قطر ۶۰ سانتی متر رشد می‌کند.

آن‌ها همچنین دارای شاخک‌هایی هستند که طول آن‌ها تا ۶ متر می‌رسد. این چتر دریایی فاقد سیستم تنفّسی، دستگاه گردش خون و دفع است، در عوض از سطح بزرگ خود برای انجام این کارها استفاده می کند. چتر دریایی تخم مرغی زمان زیادی را بدون حرکت می‌گذراند و به تغییرات پارامترهای آب حساس نبوده و نسبت به آن مقاوم است.

چتر دریایی تخم مرغی علی‌رغم اینکه ترجیح می‌دهد بیشتر وقت خود را بدون حرکت بگذراند، می‌تواند فعالانه شنا کند. سر گرد تخم مرغی شکل در بالا در هنگام شنا نبض می‌زند. تعداد این چتر دریایی تخم مرغی رو به کاهش است؛ امّا هر ساله در تابستان و در جولای تعدادشان بسیار بیشتر می‌شود، در جولای سال ۱۹۷۴ گزارش شده بود که این چتر دریایی تا سواحل بیروت لبنان هم زندگی می‌کرد.

تغذیه چتر دریایی تخم مرغی

چتر دریایی تخم مرغی زوائد متعدد کوتاه چماق مانندی دارد که حاوی بازویی است که طعمه‌ها را به دام می‌اندازد. چتر دریایی با به دام انداختن زئوپلانکتون‌ها تغذیه می‌کند، او همچنین خرچنگ‌ها و ماهی های کوچکی که روی شاخک‌هایش می‌نشیند را هم می‌خورد. خرچنگ‌ها برای دزدیدن غذاهای چسبیده به روی شاخک‌هایش روی آن‌ها می‌نشینند.

پس از به دام انداختن طعمه، آن را با انقباض به سمت دهان خود هدایت می‌کند و از آن تغذیه می‌کند. اگر طعمه بزرگ‌تر باشد با شاخک‌های بیشتری آن را می‌خورد و به شکار شانه‌تبارداران هم علاقمند است.

چتر دریایی تخم مرغی می‌تواند چتر دریایی کوچک را هم در صورت توان شکار کند، پس از گرفتن طعمه آن را می‌پیچاند و نیش خود را به درون بدن آن تزریق می‌کند. چتر دریایی تخم مرغی نیش خفیفی دارد.

تکثیر چتر دریایی تخم مرغی

تولیدمثل این گونه به خوبی شناخته شده است. چتر دریایی تخم مرغی به صورت غیرجنسی و با استفاده از شاخک‌های خود تولیدمثل می‌کند. شاخک‌های نر اسپرم را در آب آزاد می‌کنند و شاخک‌های ماده آن‌ها را جمع آوری می‌کنند تا تخمک‌های خود را بارور کنند.

تخم‌های بارور شده تا زمانی که به پلانولا تبدیل شوند در نزدیکی شاخک‌های ماده باقی می‌مانند. آن‌ها در ابتدا گرد یا بیضی شکل‌اند و پس از ۲ یا ۳ ساعت به اندازه‌ی گلابی می‌رسند، در نهایت با رشد کافی از دهانه‌ی شاخک‌ها رها می‌شوند و در دریاهای آزاد شنا می‌کنند و دنبال بستر مناسبی می‌گردند تا روی آن بنشینند.

نوزادان به شکل وارونه بر بستر قرار می‌گیرند تا با شاخک‌های خود از زئوپلانکتون‌ها تغذیه کنند. این نوزادان پس از طی مراحلی از رشد صاحب کلون بزرگی از شاخک‌ها می‌شوند که تنها در صورتی که میزان شوری، کیفیت و دمای آب مطلوب باشد می‌توانند به خویشاوندان خود ملحق شوند.

منابع:

https://oceana.org/marine-life/fried-egg-jellyfish

https://www.aquariumofpacific.org/onlinelearningcenter/species/egg_yolk_jelly1

https://www.vichighmarine.ca/friedeggjelly/

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

8 دیدگاه در “آشنایی با چتر دریایی تخم مرغی (Phacellophora camtschatica)

  1. Matin 1387

    حیف گوجه دریایی نداریم وگرنه املت میشد
    🤣
    عوضش خیار دریایی داریم💪

    پاسخ
    1. SNOW LEOPARD

      یک چیزی شبیه گوجه هست 🤔 میتونیم از اون استفاده کنیم
      اسمش Actinia mediterranea

      پاسخ
      1. (SINA)

        چی گفتی 😂
        با مرغ دریایی و خیار دریایی در کنار این چتر دریایی سالاد سزار میشه درست کرد

        پاسخ
        1. Matin 1387

          سالاد سزار نون تست میخواد، بدیش اینه نمیشه سس بزنی تو آب پخش میشه🤣

          پاسخ
          1. (SINA)

            Halchondria panacea میشه نونش 😂 نوعی اسفنج شبیه نان
            تهش میاریم روی آب سس میزنیم می خوریم 😁

            پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *