معرفی و شناخت گرگ ماهی اطلسی (Anarhichas lupus)

گرگ ماهی اطلسی یک گونه از ماهیان سردآبی است، این گونه بومی اقیانوس اطلس بوده و از گرینلند تا ماساچوست یافت می‌شود. این گونه، یک گونه‌ی آرام از خانواده‌ی گرگ‌ماهیان است. جدای ظاهر منحصربه‌فرد، این گرگ‌ماهی قادر است در خون خود ضدیخ طبیعی تولید کند تا در زیستگاه بسیار سرد خود، روان نگه داشته شود. تعداد این گونه به خاطر صیدهای بی‌رویه کاهش یافته است.

نام علمی: Anarhichas lupus
نام های رایج: گرگ ماهی اطلسی، گرگ دریایی، گربه ماهی اطلسی، ماهی شیطان، گربه‌ی دریایی
خانواده: Anarhichadidae
زیستگاه: لابرادور (کانادا)، گرینلند، ماساچوست، تنگه‌ی دیویس
طول عمر: ۲۰ سال
حدأکثر اندازه: ۱.۵ متر
دمای مورد نیاز: ۱ تا ۱۰ درجه‌ی سانتیگراد

شناخت گرگ ماهی اطلسی

گرگ ماهی اطلسی یک گونه ماهی دریایی بوده که بومی اقیانوس اطلس شمالی است. گرگ ماهی اطلسی، سری بزرگ، بدنی باریک داشته و دارای آرواره‌هایی است که برخی رو به بیرون روییده‌اند. این گونه اغلب به رنگ آبی مایل به خاکستری یافت می‌شود.

این گرگ ماهی برای اوّلین بار در سال ۱۷۵۸ کشف شد. جدای ظاهر متفاوت، آن‌ها می‌توانند در خون خود نوعی ضدیخ طبیعی تولید کنند تا در دمای بسیار سرد نواحی شمالی اقیانوس اطلس بتوانند زنده بمانند. آن‌ها عامل مهمی در کنترل جمعیت توتیای دریایی و خرچنگ سبز هستند که می‌توانند زیستگاه ها را تخریب کنند.

این ماهی به دلیل صیدهای بی‌رویه برای گوشت ارزشمند خود کاهش شدیدی داشته و اداره‌ی ملّی اقیانوس و جوی، این گونه را در معرض خطر نام‌گذاری کرده است. گرگ ماهی اطلسی در دو سوی اقیانوس اطلس و در نوناووت، نیوفاندلند و نوا اسکوشیا یافت می‌شود.

آن‌ها دارای یک باله‌ی پشتی یکنواخت هستند که در تمام طول پشتی بدن‌شان امتداد یافته و باعث می‌شود تا به آرامی شنا کرده و مانند مارماهی موج‌دار حرکت کند.

تغذیه گرگ ماهی اطلسی

آرواره‌های این گرگ ماهی چندین نیش مخروطی داشته و به او کمک می‌‌کند تا نرم‌تنان، خارپشت‌های دریایی و خارپوستان را به راحتی خرد کند. آن‌ها عمدتاً از بی‌مهرگانی مانند گوش‌ماهی، خرچنگ منزوی، توتیای دریایی و خرچنگ سبز تغذیه می‌کنند.

آن‌ها از ماهی‌های زنده تغذیه نمی‌کنند. این گرگ ماهی علاقه‌ی زیادی به شکار توتیای دریایی و خرچنگ سبز دارد که جمعیت این دو چنان درحال افزایش است که بر زیستگاه‌ها آسیب می‌رساند و گرگ ماهی اطلسی در کنترل جمعیت آن‌ها نقش بسزایی دارد. آن‌ها همچنین صدف‌های بزرگ و حلزون های دریایی را هم شکار می‌کنند.

تولید مثل گرگ ماهی اطلسی

برخلاف اغلب ماهی‌ها، این گرگ ماهی لقاح داخلی دارد. آن‌ها در فصل پاییز جفت‌گیری می‌کنند و پس ازجفت‌گیری، دندان‌هایشان را از دست می‌دهند و هر ساله صاحب آرواره‌های جدیدی می‌شوند.

این ماهی در بستر دریا تخمریزی می‌کند و ماده ها تا ۳۰۰۰۰ تخم می‌گذراند. ماده در طول عمر خود چندین بار تخمریزی می‌کند. نرها به شدّت از تخم ها محافظت می‌کنند و نوزادان وقتی از تخم خارج می‌شوند برای مدّت کوتاهی در آب های آزاد زندگی می‌کنند و سپس به کف اقیانوس می‌روند تا کم‌کم زندگی بزرگسالی را بیاموزند.

منابع:

https://www.fisheries.noaa.gov/species/atlantic-wolffish

https://www.fishbase.se/summary/Anarhichas-lupus

https://www.aquarium-larochelle.com/en/species-encyclopedia/atlantic-wolffish/

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3 دیدگاه در “معرفی و شناخت گرگ ماهی اطلسی (Anarhichas lupus)

  1. 1111amir

    اینا قیافه شون نمیخوره آروم باشن😅

    پاسخ
  2. امیر حسین

    بنده های خدا یه کمی جدی هستن چیز خاصی نیست😎

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *