ماهی گوپی؛ شناخت، نگهداری و تکثیر

ماهی گوپی یکی از ماهیان زیبای آب شیرین است که نگهداری و تکثیر آسانی دارد و حتی افراد مبتدی هم قادر به تکثیر این گونه هستند. برای تغذیه این ماهی از انواع غذاهای خشک و آماده میتوان استفاده کرد.

برای تکثیر این ماهی بهتر است از زایشگاه و یا گاشت انبوه گیاهی در اکواریم استفاده کرد. در این قسمت برای درک هر چه بیشتر تکثیر و نگهداری این ماهی اطلاعاتی برای علاقه مندان قرار داده شده که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

به ادامه متن توجه کنید:

ماهی گوپی از شناخت تا نگهداری و تکثیر

نام رایج: گوپی

نام علمی: Poecilia reticulata

خانواده : Poecilidae

حد اکثر اندازه : ۵ الی ۶ سانتیمتر در جنس ماده و ۳ الی ۴ سانتی متر در جنس نر

سازگاری: سازگار با اکثر گیاه خواران

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتی گراد

پ-هاش: ۶.۵ الی ۷.۵

شناخت ماهی گوپی

شناخت ماهی گوپی

گوپی که اولین بار در سال ۱۸۶۶ توسط Robert John Guppy کشف شد یکی از ماهیان زیبای اب شیرین است که در خانواده زنده زاها جای میگیرد.

با وجود اینکه اولین بار در سال ۱۸۶۶ این ماهی کشف شد اما قبل از ان هم گوپی ها توسط المانی ها شناخته شده بودند و چند سال بعد توسط اقای گوپی این ماهی معرفی شد.

گوپی ها به دلیل تکثیر راحت و رنگ امیزی زیبای دم و تکثیر حرفه ای برای به وجود اوردن اشکال و طرح های مختلف یکی از ماهیان محبوب و دوست داشتنی اب شیرین محسوب میشوند که در تکثیر معمول و غیر حرفه ای هم از انها به عنوان راحترین ها در تکثیر یاد میکنند.

اصالت و شکل ظاهری ماهی گوپی

گوپی ها در اصل بومی ونزوئلا، ترینیداد، شمال برزیل و گینه هستند ولی اکثر گوپی های در حال حاضر و موجود در مغازه های اکواریومی همگی دست ساز و بر اثر تکثیر موفق بین گوپی های مختلف به وجود امده اند و به شما با قیمتی اندک و در بعضی نمونه های خاص به قیمت بالایی به فروش میرسند.

همه گوپی ها را به یک نام واحد “گوپی”  میشناسند اما در نمونه های مختلف از نام های رایجی همچون گوپی پوست ماری ، گوپی دم قرمز، گوپی دم آبی ، گوپی دم خرگوشی ، گوپی فانتزی و ….. نیز استفاده میکنند.

جثه کوچک گوپی ها که در جنس ماده از ۶ سانتیمتر بیشتر تجاوز نکرده و در جنس نر هم به  ۴ سانتیمتر نمیرسند، در بعضی مواقع میتوان این جثه را از خصوصیات انها دانست و در برخی موارد دیگر ضعفشان را نشان داد از دیگر خصوصیات انها میتوان به تطبیق دادن خود با شرایط محیط و سازگاری با اکثر ماهیان صلح جوی اب شیرین اشاره کرد که همه و همه ی این خصوصیات و مطالب عرض شده که قبل و بعد از این مطلب نوشته میشود گوپی ها را به یک ماهی دوست داشتنی و ایدال برای نگهداری بدل کرده است.

نگهداری از ماهی گوپینگهداری از ماهی گوپی

نگهداری از ماهی گوپی کار سختی نیست و حتی اگر انها را به صورت تک گونه نگهداری کنید میتوانید در همان تانکی که از انها نگهداری میکنید گوپی های خود را نیز در همانجا با کمی پیش بینی و تدابیر تکثیر کنید.

شرایط آکواریوم

بسته به تعداد ماهیان خود چه تک گونه و چه به صورت جمعی با سایر ماهیان تانک مناسبی را در نظر بگیرید و دمای اب را روی ۲۶ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و پ-هاش را نیز خنثی در نظر بگیرید که برای گوپی ها و اکثر ماهیان رایج اب شیرین دما و پ-هاش مناسبی است.

پوشش گیاهی برای تانک گوپی های شما بهترین دکور بندی برای انهاست و گوپی ها از شنا بین گیاهان لذت خواهند برد و اگر این گیاهان از نوع طبیعی انتخاب شود برای انها بسیار مطلوب تر است.

اگر گوپی ها را به صورت تک گونه نگهداری میکنید و میخواهید در همان تانک نگهداری، گوپی ها را نیز تکثیر کنید تا میتوانید از گیاهان متراکم در کف اکواریوم خود استفاده کنید تا نوزادان در کف بین گیاهان مخفی شوند ولی اگر میخواهید به صورت مجزا انها را تکثیر کنید ادامه مطالب اینجانب را در قسمت تکثیر این گونه در اخر همین مقاله بخوانید.

هم تانکی های ماهی گوپی 

سایر نکاتی را که میتوان برای نگهداری انها عرض کرد تا به مشکلی بر نخورید انتخاب هم تانکی برای انهاست که در صورتی که میخواهید گوپی ها را به طور گروهی با سایرین نگهداری کنید بهتر است از ماهیان کاملا صلح جو و گیاه خوار استفاده کنید.

گوپی ها را میتوانید با هم خانواده های خود مانند سوارتل ،پلاتی ، مولی و دیگر ماهیان صلح جو و گیاه خوار مانند تتراها، گورامی ها، کریدوراس ، لوچ ها و گربه ماهیان بی ازار مانند لجن خوارها نگهداری کنید.

توجه کنید در خانواده گیاه خواران هم بعضی ماهیان تحمل یکدیگر را ندارند و یا دائما شیطنت میکنند و می توانند به گوپی شما اسیب برسانند که در رده گیاه خواران میتوان به بارب ها اشاره کرد که سردار انها تایگر بارب است که به ماهیانی با دم و باله زیبا و بلند همچون گوپی و حتی انجل ها رحم نمیکند و مدام در تعقیب آنها جهت گاز گرفتن حرکت می کند و احتمالا گوپی شما را از بین میبرد.

تغذیه گوپی

تغذیه گوپی

گوپی ها همانند سایر زنده زاها همه چیز خوارند و میتوانید هر غذایی مانند غذاهای خشک و حتی گوشتی به انها بدهید. بعضی اوقات دل گاو چرخ شده در زمان تکثیر برای تولید مثل موفق نیز برای انها توصیه میشود. در کل انها گیاه خوارند و هر انچه به ماهیان گیاه خوار خود میدهید میتوانید به گوپی های خود نیز بدهید به شرط انکه اندازه غذا طوری باشد که انها بتوانند بخورند

بهتر است به بخش تکثیر ماهی های گوپی بپردازیم.

تشخیص جنسیت ماهی گوپی

تشخیص جنسیت ماهی گوپی نسبتاً آسان است و با توجه به ویژگی‌های ظاهری آن‌ها می‌توان جنسیت را تعیین کرد. با توجه به ویژگی های زیر می‌توانید جنسیت ماهی خود را بدانید:

ماهی گوپی ماده

الف) باله زیر شکم ماهی ماده پهن و بزرگ و گرد است.

ب) بدن ماهی ماده ساده و بی نقش و نگار است و جثه بزرگتری نسبت به نر دارد.

ج) در ماهی ماده حامله شکم متورم و زیر شکم خال سیاه وجود دارد که وضعیت بچه ها را نشان می دهد.

تشخیص جنسیت ماهی گوپی

گوپی ماده

……………………………………………………………………………………………………………………………..

ماهی گوپی نر:

الف) باله زیر شکم ماهی نر بصورت پای تناسلی کشیده و باریک است ( حالت یک باله سوزنی شکل)

ب) اندام ماهی نر لاغرتر، کوچک تر و باریک تر است.

ج) باله های ماهی نر بزرگتر و برافراشته تر است و دارای رنگهای گوناگون و نقش و نگار بیشتری است.

تشخیص جنسیت ماهی گوپی

گوپی نر

تکثیر و تولید مثل گوپی

اگر شما ماهی زنده زایی مانند مولی یا پلاتی و …  را تکثیر کرده باشید یا مطالب نوشته شده در مورد انها که در همین سایت به صورت کامل در گذشته یاد شد را خوانده باشید انگار مطالب تکثیر گوپی را نیز خوانده اید و گوپی را نیز به راحتی تکثیر خواهید کرد.

ولی برای علاقه مندان در این قسمت هم به طور مجزا و قدم به قدم در مورد تکثیر گوپی توضیح خواهم داد تا افراد مبتدی و مایل به تکثیر این گونه هم بتوانند از ان استفاده کنند

 انتقال گوپی ها به تانک تکثیر

بعد از تشخیص جنسیت گوپی ها لازم است تا آنها را برای تکثیر به اکواریوم جداگانه ای که شرایط مورد نیاز انها مانند دما و پ-هاش و … که در ابتدا به ان اشاره شد، انتقال دهید.

شما برای تکثیر به دو شکل میتوانید عمل کنید یا اینکه اکواریوم را طوری دکور بندی کنید که بچه ها قادر به پنهان شدن باشند (کف را از گیاهان تا میتوانید متراکم کنید) تا از صدمه دیدن انها از طرف والدین خوداری شود زیرا بر خلاف گوپی ماده گوپی نر علاقه به خوردن بچه ها دارد و بعد از زایمان ماده، انها را خواهند خورد.

بنابراین یا تانک باید از گیاهان متراکم شود تا بچه ها پنهان شوند یا اینکه بعد از دنیا امدن بچه ها ، والدین یا خود بچه ها را به تانک دیگری منتقل کنید یا از زایشگاه برای انجام  تکثیر استفاده کنید

استفاده از تانک متراکم از گیاه

در صورتی که تانک مورد نظر را که بهتر است با گیاهان طبیعی دکور بندی شود انتخاب کردید و چند بار در بالا هم به این نوع تکثیر اشاره شد دیگر کار شما تمام شده و بعد از انتقال گوپی ها به ان و تغذیه مناسب انها با غذاهای مقوی ( بهتر است در هفته یک یا دوبار به انها غذای گوشتی مانند دل گاو چرخ شده بدهید) عمل لقاح توسط گوپی ها انجام شده و پس از مدتی شاهد خواهید بود که شکم ماهی ماده متورم شده است.

ماهی در مرحله ای که قرار دارد زایمان خواهد داشت و بچه گوپی ها به کف و زیر گیاهان و دکورها پنهان میشوند البته ریسک این روش زیاد است و ممکن است در انتها بچه گوپی زیادی برای شما باقی نماند اما مطمئنا این روش برای ماهی ماده بسیار ایده ال و کم استرس است.

استفاده از زایشگاه

اگر دوست دارید بازدهی بالایی داشته باشید بهتر است از روش زایشگاه استفاده کنید. در این روش بعد از انتقال گوپی ها به اکواریوم تکثیر و انجام عمل لقاح با نزدیک شدن به زمان زایمان ماهی ماده علائمی را مانند متورم شدن شکم ماهی ماده، سیاه شدن انتهای شکم که نشان از وجود بچه است، حرکات آرامتر ماهی ماده و در نزدیکی زمان زایمان علائمی چون ورم شدید شکم به طوری که مخرج ماده به شکل لوله در اماده و اصولا ماده کنار سنگ یا گیاهی تکان تکان میخورد و… را میتوانید مشاهده کنید که شما از شب قبل باید ماهی ماده را به زایشگاه انتقال دهید تا پس از زایمان بچه ها در خطر خورده شدن از طرف والدین در امان بمانند.

این روش با وجود اینکه بازدهی بالایی دارد اما برای ماده چندان خوشایند نیست و استرس شدیدی به ماده وارد خواهد شد.

تکثیر و تولید مثل گوپیویدئو ای از زایمان ماهی گوپی مشاهده کنید

زایشگاه چیست؟

زایشگاه محفظه ای توری است که در داخل اکواریوم نصب میشود و ماهی ماده در هنگام زایمان در ان قرار میگیرد و بچه ها میتوانند از محفظه های توری خارج شوند و دسترسی والدین از انها قطع شود.

البته زایشگاه های معمولی موجود در بازار کمی نامرغوب است و تور استفاده شده در انها انقدر ریز است که گاهی اوقات بچه ماهیان در همان تور گرفتار میشوند، شاید هم استفاده از تور ریز در این نوع زایشگاه ها به دلیل نامرغوب بودن ان نیست و به این دلیل باشد که بچه ها در همان تور باقی بمانند و به اکواریوم انتقال داده نشوند چون ممکن است شما در اکواریوم از ماهیان دیگری استفاده کنید البته بعضی دیگر از زایشگاه ها هم دو طبقه هستند و بچه ها از شیارهای کف طبقه بالا به طبقه پایین زایشگاه منتقل میشوند.

به هر حال تصمیم با شماست و اگر زایشگاه در نظر گرفته شما مناسب نیست شاید بهتر باشد ماهی ماده را مستقیما در اکواریوم قرار دهید و بعد از زایمان ، ماهی ماده را به اکواریوم دیگری یا اکواریوم اصلی خود بازگردانید با این حال در این روش هم استرس زیادی به ماده وارد خواهد شد

زایشگاه چیست؟

تغذیه بچه گوپی ها

شما میتوانید هر انچه که به گوپی های بزرگ میدهید را کاملا پودر کنید به طوری که بچه گوپی ها قادر به خوردن انها باشند ، مثلا گرم فشرده را بین کاغذی قرار دهید و با چیزی به ان چند ضربه بزنید تا پودر شود و به بچه گوپی ها بدهید

نکته: بارها دیده شده که بچه گوپی های تکثیر شده توسط افراد مبتدی تا رشد کامل و بلوغ زمان زیادی را سپری میکنند و لاغر و بدشکل هستند و دلیل اصلی ان را میتوان تغذیه غلط و استفاده از اکواریوم های بدون گیاه دانست شما بهتر است در اکواریومی که بچه گوپی ها را در ان نگهداری میکنید از گیاهان استفاده کنید و شاهد رشد چشمگیر انها باشد. برای تغذیه هم بهتر است از تنوع غذایی برای انها غافل نشوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع گوپی به منبع آن مراجعه کنید.

کپی برداری از این مطلب تنها با ذکر نام و دادن لینک به منبع (onlypet.ir) مجاز میباشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

5,649 دیدگاه در “ماهی گوپی؛ شناخت، نگهداری و تکثیر

  1. ناشناس

    سلام

    ۲تا زبرا دانیو و ۲تا تترا نئون خریدم که البته هر ۴تاشون بچه هستن و میخوام به تانکی که ۱۶ تا بچه گوپی دارم اضافه شون کنم …
    میخوام بدونم تا کی باید جدا و تو قرنطینه نگه شون دارم .
    فروشنده که میگفت همین حالا بردی خونه به تانک اضافه کن ولی من از دیروز صبح جدا نگه شون میدارم ،،، فعلا که حالشون خوبه …
    بهم میگید تا کی باید جدا بمونن بعد بزارمشون تو تانک اصلی ؟!!
    ممنونم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه چی بستگی به شرایط ماهی ها و تانک قرنطینه داره .
      در مورد این ماهی ها با فروشنده موافقم معمولا زبرا و تترا نیازی به قرنطینه ندارن.

      پاسخ
  2. آرمین

    سلام
    صبح از خواب بلند شدم ودیدم یکی از ماهی گوپی های باردارم تورم شکمش خوابیده و اون سیاهی ها هم کمرنگ تر شدن.برای چی می تونه باشه؟امکان داره شب زایمان کرده باشه و بقیه ی ماهی هام بچه ها رو خورده باشن؟؟
    به نظرتون با اون یکی گوپی باردارم چیکار کنم؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله زایمان کرده و بچه ها رو بقیه خوردن و حتی ممکنه هنوز کلی از بچه ها لا به لای سنگ ها و دکور آکواریوم زنده باشن.
      بنظر بنده بذارید ماهی ماده همونجا داخل تانک اصلی زایمان کنه و هیچ وقت ماهی مولد رو فدای بچه ها و تخم ها نکنید.
      فوقش هرچی بچه زنده دیدی جداشون کن و هرچی هم خورده شدن که نوش جون بزرگترها.

      پاسخ
  3. میلاد

    سلام ببخشید من قبلا نم گفتم ۲ ماده ام حامله هستند فکر کنم ۵ /۶ روز حامله هستند نمی دونم چرا بچه ها بیرون نمی ایند (البته زیسگاه ندارم)

    پاسخ
    1. محمدرضا

      سلام اینقدر زود میخواین بچه ها رو بدنیا بیاره اگه میخواهید بچه ها زود بدنیا بیان دما باید بالا باشه نه در حدی که ماهی رو بکشه و استرس اصلا به ماهی وارد نشه

      پاسخ
  4. آرمین

    سلام آقا مجتبی
    متاسفانه به حرف شما گوش ندادم و تصمیم گرفتم مولد را فدای بچه ها کنم!(غذر می خوام)
    الانم گذاشتمش توی یه زایشگاه دست خودم و شب رهاش کردم تا ببینم چی میشه.
    غذر می خوام
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه چرا عذر خواهی میکنید زور که نیست هر کاری که دلتون خواست بکنید ما فقط نظر خودمون رو میدیم همین اجباری در کار نیست.

      پاسخ
  5. آرمین

    درود فراوان
    وقتی ماهیم رو گذاشتم توی زایشگاه دست ساز خودم(یه صافی رو با چسب چسبوندم به یه لگن کوچیک)خیلی دلهره داشتم.گفتم الان فردا پا میشم و مادره رو مرده می بینم و یا اگرم زایمان کنه بچه ها از سوراخ های صافی رد نمی شن و مادره هم می خورتشون.
    صبح ساعت ۶:۳۰ صبح که برای مدرسه از خواب بلند شدم،دیدم زایمان نکرده ولی زنده بود.ناراحت شدم و گفتم یه شانس دوباره بهت می دهم.تا برگشت من از مدرسه بهت فرصت می دم که بچه هات رو به دنیا بیاری.
    خلاصه از مدرسه برگشتم و توی لگن رو نگاه کردم و هیچی ندیدم به جز غذا های مونده ی مولد.با دقت بیشتری نگاه کردم و دیدم ۲۳ تا ماهی کوچولو هم زیرن و دان شنا می کنن.خیلی خوشحال شدم و یکی از اتفاق های خوب زندگیم بود.
    از شما آقا مجتبی و تمام دست اندر کاران سایت به خصوص مدیر سایت متشکرم.در ضمن توصیه ی شما منطقی تر بود و حرف شما درست بود آقا مجتبی،ولی من اشتباه کردم و شانس اوردم.
    تنها ۲ مشکل وجود داره…
    ۱-غذا های ماهی مولد که نخورده رفته ته ظرف پیش بچه ماهی ها.اون جا جمع شده.راستش نمی دونم اون رو چجوری جمع کنم و آیا برای اونا بده؟منظورتون از غذای ماهی بزرگ را خرد کنید و بدهیم دقافاً چیه؟یعنی واقعاً پودر یا فقط کمی خرد کنیم.
    غذا های ماهی های من به شکل زیره(عکس غذا ها در زیر قوطی)
    https://www.onlypet.ir/upload/gallery/2010/11/khosk.jpg
    ولی به شدت کوچک تر از این.ارتفاعش حدود ۲ میلی متر و قطر قاعدش حدود ۱ میلی متر است(شکل استوانه ای)
    باید چغدر خرد شه؟
    ۲-دیگه چه غذا هایی به جز اون می تونیم بهشون بدیم؟
    با تشکر فراوارن

    پاسخ
    1. میثمva

      سلام
      ببینید ماهیانی از جمله مولی و گوپی و انواع دیگر زنده زا ها در شرایط خوب در هر ماه ۳۰ تا راحت بچه میدن
      منظور اقا مجتبی این بود که ماهی رو بزارید تو تانک بمونه و اونجه زایمان کنه چون نهایتا نصف بچه ها خورده میشه و بقیه زنده میمونن اما بعد یه مدت میبینید که بچه ها اونقدر زیاد میشن که رو دستتون میمونن دقیقا اقا مجتبی هم منظورش این بود هیچ وقت خود ماهی مولد رو فدای بچه ها نکنید
      اما تو زایشگاه هم مشکلی نداره اما وقتی به زایشگاه انتقال میدین ماهی استرس میگیره و شاید زایمان به تاخیر بیوفته و شاید ماهی دلپرس بشه و بمیره
      ماهی مولد رو از بچه ها جدا کنید و بزارید یه مدت بگذره بعد چند روز بچه ها رو جدا کنید و از اب تانک بردارید و بچه ها رو در یه تنگ یا یه یونولیت نگه دارید و بعد بزرگ شدن به تانک انتقال بدین
      اما در مورد غذا بگم که هر چی به مولد ها میدین خرد شده اش رو برا بچه ها استفاده کنید غذا های خشک شرکتی فراوانی تو بازار موجوده که تمام مواد لازم بدن ماهی رو توش دارن که میتونید پودر شدش رو بخرید و استفاده کنید یا مثلا یه برگ کاهو یه اسفناج رو در اب جوش قرار بدین و بعد هم در ته تانک محکم کنید بزارید از اون تغذیه کنن
      اما خودم قبلا یه بار جگر چرخ کرده رو هم امتحان کردم و جواب داد و خوب هم بزرگ میشن البته ۱۵ روز بعد تولد بچه ها این کارو کردم البته برا شما تو صیه نمیکنم اما خواستید استفاده کنید
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      مبارک باشه همه چی رو آقا میثم گفتن فقط این غذا رو به اندازه ای پودر کنید که در دهان بچه ها جا بشه البته اگر غذای پولکی تهیه کنید خیلی راحت تر و بهتر میخورن تا این غذا رو .
      راستی اون غذاهای مونده رو هم با یک شیلنگ هوا بکشید داخل و بردارید مثلا یک سر شیلنگ رو با دهان بمکید و سر دیگش رو داخل آب بذارید و روی غذاها ببرید تا غذاها رو بکشه داخل و اونها رو از زایشگاه خارج کنید.

      پاسخ
  6. میلاد

    زیسگاه ندارم مشکلی نداره وا سه زایمان
    ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه ماهی ماده داخل تانک اصلی راحت تر زایمان میکنه و مشکلی نداره.

      پاسخ
  7. آرمین

    سلام
    بعضی از ماهی ها روی سطج آب نمیام!یعنی مردن؟انگار بدنشون کج.
    فقط ۱۰ تا بالا میان.
    در ضمن غذا رو کاملاً پودر کرد و ریهتم ولی نخوردن!چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همون روز اول که ممکنه نخورن بذارید تا فردا همه چی درست میشه.

      پاسخ
  8. آرمین

    ببخشید نمی دونم چی باید بهشون داد.مثلاً غذا گیاهی کلم بزرگ میشه بهشون داد؟
    اگه نه که هیچی ولی
    اگه آره به چه صورت باید داد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه بچه ماهی در این سایز کلم و کاهو نمیتونه بخوره.

      پاسخ
  9. آرمین

    خواهش می کنم بگید الان که بچن چی باید بهشون بدم به غیر از کاهو و یا غذای ماهی بزرگ هام؟ارتمیا می تونم بدم؟چجور سبزیجات دیگه ای می تونم بدم؟؟؟؟
    لطفاً جواب بدید دیگه دارن از گرسنگی تلف می شن!!!!!!!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      حالا چرا اینقدر عجله دارید نه چند روز هم غذا نخورن از گرسنگی تلف نمیشن خیالتون راحت باشه.
      کاهو و سبزیجات که هیچی مصرف نکنید چون نمیتونن بخورن. همون غذای بزرگتر ها خوبه ولی خیلی زود به اونها غذا دادین این رو هم بدونید اینقدری که ماهی از غذای زیادی تلف میشه از گرسنگی تلف نمیشه پس با ریختن غذای بیش از اندازه اونها رو نکشید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      این رو هم بدونید که قرار نیست همه این بچه ها بزرگ بشن و فقط یکی دو تا شاید زنده بمونن و بزرگ بشن. ( البته در زایشگاه بیشتر از این نباید توقع داشته باشید)
      آرتمیا هم غذای خیلی خوبیه و کلا هر غذایی که به اندازه دهان بچه ها باشه خیلی خوبه و میخورن.

      پاسخ
  10. ناشناس

    سلام

    ۲تا از بچه گوپی هام خودشون رو با یک حرکت جهشی به گوش ماهی های کف آکواریوم میزنن …
    به نظرتون مریض شدن یا نه بازی میکنن !!!!!!
    چون هنوز دقیقا رنگی نشدن نمیتونم تشخیص بدم اینایی که این کارا رو مکنن ۲ تا یا بیشترن ؟!!!!!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه کیفیت آب پایینه و انگل پوستی گرفتن کیفیت آب رو ببرید بالا و مقداری هم نمک بدون ید به آب اضافه کنید مشکل برطرف میشه.

      پاسخ
  11. amir

    سلام.
    گوپی رو میشه تو حوضای خونگی پرورش داد؟(البته تو فصل های گرم )

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله میشه و موردی ندارن فقط کف حوض رو با گیاه مصنوعی و یا خار های بیابونی و یا چوب های جاروی باز شده از هم پرکنید تا بچه ها برن داخل اونها و خورده نشن و البته باید روی حوض هم توری بکشید تا گربه و پرندگانی مثل کلاغ و … ماهی ها رو شکار نکنن.

      پاسخ
  12. حسين

    سلام
    تعداد بچه گوپی که از مثلا اولین زایمان تکثیر میشه به طور معمول چندتاست؟
    میشه بچه گوپی ها رو در تنگ با هوا پرورش داد؟

    پاسخ
    1. میثمva

      سلام
      معمولا اولین بار ۶-۷ تا هست بعدش هم در هر زایمان بر تعدادشون افزوده میشه
      و حتی به ۴۰ تا هم میرسه
      بله چرا نشه فقط دقت کنید که ابش از اب تانک اصلی باشه هم دما هم باشه و در هر دو سه روز هم مقداری از ابش رو عوض کنید
      موفق باشید

      پاسخ
  13. mohammadhossein

    ممنون
    یه سؤال دیگه : گوپی های من تا دیشب خال سیاه پررنگی داشتن ولی صبح که بیدارشون کردم خالشون خیلی خیلی کم رنگ شده بود و بعد از یه ربع دوباره سیاه شد. این طبیعیه؟

    پاسخ
    1. میثمva

      سلام
      این خال کجای ماهی بود؟؟؟
      در در معقدش بود شاید حامله بوده و زایمان کرده
      ولی در جا های دیگش اگه باشه شاید کیفیت اب پایینه یا کتک میخوره
      موفق باشید

      پاسخ
  14. mohammadhossein

    در مقعدش بود و زایمان هم نکرده چون سایز شکمش تغییر نکرده.
    وقتی غذا بهشون دادم خوب شدن.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب تغییر رنگ موقتی ماهی طبیعیه و مثلا ممکنه ترسیده و یا تازه چراغ رو روشن کردین و ….

      پاسخ
  15. se7en66

    سلام خسته نباشی من سه تا گوپی شکم پر خریدم الان حدود ۲ هفته میشه اما هنوز زایمان نکردن واسشون هوا و گیاه طبیعی و مصنوعی هم گذاشتم از نرها هم جداشون کردم اما نمیدونم چرا زایمان نمیکنن
    دیشبم ابشونو عوض کردم اما دوتاشون دمشون جمع شده انگار رفتن تو لک میخواستم ببینم نمی میرن؟؟؟
    ممنون میشم بگی با چه شرایطی زامان میکنن یا اصلا بچه دارن یا نه هم خال مشکی دارن هم خیلی بزرگ شده شکمشون
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اشتباه کردین خیلی زود اونها رو از نر ها جدا کردین چون زمان زایمان رو به تاخیر انداخیتن و البته جابجا شدن و آب به آب شدن ماهی هم زمان زایمان رو به تاخیر می اندازه بهتره ماهی باردار رو نخرید چون ممکنه بهش شوک وارد بشه و زمان انتقال کشته بشه.
      کل آب رو هم نباید تعویض میکردین فقط یک سوم سیفون کنید و هرگز کل آب رو تعویض نکنید که سیکل آب به هم میخوره.
      بنظرم اینا رو بذارید در کنار نرها تا آرامش بیشتری داشته باشن و همونجا هم زایمان کنن و بعدا اگر بچه ای باقی موند اونها رو جدا کنید اینطوری ماهی مولد شما در سلامت کامل میمونه و اگر زیادی دستکاریشون کنید اونها رو از دست میدین.

      پاسخ
  16. amir

    سلام
    واسه پرورش گوپی تو حوض نیازی به بخاری و تصفیه و پمپ هوا و اینجوری چیزا که نیست، هست؟
    در ضمن یکی از گوپی هام ته شکمش خیلی وقته سیاهه ولی نه تورم داره نه بچه هاش به دنیا میان
    علائم بیماری خاصی هم نداره همه چیز هم تو آکواریوم طبیعیه و بقیه ماده ها بچه هاشون به دنیا میان
    مشکلش چیه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      گوپی یک ماهی لابیرنت داره و نیازی به اکسیژن زیاد نداره و پمپ هوا لازم نداره ضمنا ماهی سرد آبی هم هست اما دیگه آب خیلی سرد نشه و از ۲۴ – ۲۳ درجه کمتر نشه.
      این اصلا باردار نیست و همینطوری سیاه مونده ممکنه از زایمان قبلی باشه یه مدت طول میکشه بعدا باردار میشه و زایمان میکنه.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله میشه ولی چرا جدا کنید الکی ماهی رو جابجا نکنید و جداش نکنید بهش شوک وارد میشه و تلف میشه ؟؟؟!!! بهتره فقط ۲۴ ساعت اون هم برای زایمان در همون تانک اصلی جداش کنید.

      پاسخ
  17. se7en66

    سلام من طبق گفته های شما ماده هارو با نرها یکی کردم و الان باهمن ولی نرها گیر دادن به یکی از ماده ها و هی میزننش میکشنش یا طبیعیه و زنده می مونه…سوال بعدیم اینه که پمپ هوا باید چند ساعت در روز روشن بمونه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون حرکت ماهی ها رو باید خودتون تشخیص بدین که آسیبی به هم میزنن یا نه و از اینجا نمیشه ما چی بگیم قربان ؟؟!!!
      پمپ هوا – بخاری و فیلتر خارجی اگر دارید باید ۲۴ ساعت روز و ۳۶۵ روز سال رو روشن باشن مگر در زمان های خاصی مثل سیفون کردن و ….

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *