دلیل تغییر رنگ ماهی ها چیست؟

اگر چند سالی است که مالک ماهی قرمز، بتا یا کوی هستند، ممکن است متوجه شده باشید که شبیه زمانی که برای اولین بار آنها را به خانه آورده اید نباشد. طبیعی است که بسیاری از گونه های ماهی با افزایش سن تغییر رنگ دهند، به طوری که برخی از ماهی های قرمز نارنجی، سفید، بتای سفید، آبی، و کوی سیاه و قرمز، زرد و سفید می شوند. اما چرا این اتفاق می افتد؟ در ادامه به چند دلیل تغییر رنگ ماهی می‌پردازیم:

دلیل تغییر رنگ ماهی ها چیست؟

تغییر رنگ در ماهی ها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت:

تاثیر ژنتیک در تغییر رنگ ماهی

قوانین ژنتیکی برای ماهی ها نیز اعمال می شود. اگر برخی از آنها ظاهر خود را حفظ کنند یا در طول زمان تغییر رنگ دهند، به معنی تغییر در ژنتیک آنهاست.

برای برخی از صاحبان ماهی کوی، هیچ تضمینی وجود ندارد که ماهی‌های رنگارنگ با افزایش سن، رنگ خود را حفظ کنند. به همین دلیل است که معمولا کوی های بسیار جوان رنگارنگ هستند اما با گذر عمر کمرنگ می‌شوند.

کیفیت آب

پارامترهای آبی که ما به‌طور منظم آزمایش می‌کنیم، تنها نمونه‌ای کوچک از ترکیبات شیمیایی یک منبع آب خاص هستند. آنچه ما آزمایش می‌کنیم، بیشترین تأثیر را بر سلامت کلی ماهی‌ها دارد و نه لزوما ظاهر فیزیکی آن‌ها. محتوای مواد معدنی در آبی که ماهی در آن متولد شده و آبی که اکنون در آن زندگی می‌کند، می‌تواند به‌طور قابل توجهی متفاوت باشد و باعث تغییر رنگ‌ها شود.

کیفیت آب

در مناطقی با آب بسیار سخت، ممکن است لکه‌های سیاه بر روی پوست ماهی‌تان ظاهر شود. این لکه‌ها رسوبات معدنی بی‌ضرر هستند و به ماهی شما آسیبی نخواهند رساند.

رژیم غذایی

رژیم غذایی نیز می‌تواند بر رنگ ماهی‌ها تأثیر بگذارد. برخی از مواد مغذی و رنگدانه‌ها در غذا می‌توانند رنگ ماهی را تقویت یا تغییر دهند.

رژیم‌های غذایی “تقویت‌کننده رنگ” شاید طرفداران زیادی داشته باشند، اما ممکن است به شیوه‌ای که انتظار دارید عمل نکنند. این رژیم‌ها حاوی ترکیبات تقویت‌کننده رنگ مانند کاروتنوئیدها (تقویت‌کننده رنگ قرمز) مثل اسپیرولینا یا آستاگزانتین هستند که ممکن است باعث تقویت رنگدانه‌ها شوند، اما اگر ماهی شما دارای ژنتیک پایه‌ای برای پشتیبانی از آن رنگ نباشد، ممکن است ماهی سفید شما با لایه‌ای از مخاط زرد رنگ پوشانده شود.

رژیم غذایی

سن در تغییر رنگ ماهی

با رشد و بلوغ ماهی‌ها، رنگ آنها ممکن است تغییر کند. برخی از گونه‌ها در زمان تولد رنگی دارند که با بلوغ تغییر می‌کند.

همان‌طور که تمام حیوانات با افزایش سن دچار تغییراتی می‌شوند، برخی از سیستم‌های بدن نیز به‌ خوبی اوایل کار نمی‌کنند. این مسئله مشابه سفید شدن موهای ما با افزایش سن است. برخی از سلول‌ها به اندازه‌ی دیگر سلول‌ها دوام نمی‌آورند، بنابراین تغییر رنگ ماهی می‌تواند یک تغییر طبیعی ناشی از افزایش سن باشد.

نتیجه گیری

بیشتر تغییرات رنگی در ماهی‌ها با معیارهای ذکر شده مرتبط هستند، اما برخی از سرطان‌های پوستی مانند هیکوی (hikui) نیز می‌توانند تغییراتی در پوست ایجاد کنند. همچنین ویروس هرپس کارپ-۱، که به‌طور عمومی به عنوان “آبله ماهی” شناخته می‌شود، می‌تواند ظاهر ماهی را تغییر دهد.

منبع: https://cafishvet.com/betta/fish-change-color/#google_vignette

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1 دیدگاه در “دلیل تغییر رنگ ماهی ها چیست؟

  1. Sadra

    سلام
    مطلب خوبی بود.
    ولی اخر پاراگراف سوم، زیر تیتر تاثیر ژنتیک در تغییر رنگ ماهی، عبارت « تغییر در ژنتیک آنها » درست نیست چرا که ژنتیک تک تک سلول های هر جانداری در طول عمرش یکسان و ثابت است مگر این که در آزمایشگاه های پیشرفته، ژن موثر بر رنگ بدن تغییر یابد. بهتر بود جای این عبارت از عبارتِ « تاثیر ژنتیک بر رنگ آنها » استفاده می شد.
    ممنون

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *