خواب ماهی ها به چه صورت است؟

خواب نقش مهمی در عملکرد، رشد و زندگی کلی ما دارد. این امر برای حیوانات از جمله ماهی ها نیز صحیح است. در حالی که تقریبا همه حیوانات می خوابند، نحوه خواب آنها به خصوص در مورد ماهی ها می‌تواند بسیار متفاوت باشد. خواب ماهی به قدری متفاوت به نظر می رسد که بسیاری از محققان ترجیح می دهند به جای خواب آن را استراحت بنامند.

آیا ماهی ها می خوابند؟

به نظر می رسد بسیاری از انواع ماهی ها می‌خوابند، اما خواب ماهی با چیزی که ما معمولاً به عنوان خواب تصور می‌کنیم متفاوت است. محققان نتوانسته‌اند الگوهای امواج مغزی آشنا که خواب انسان و خواب بسیاری از حیوانات دیگر را در بیشتر ماهی‌ها مشخص می‌کند، اندازه‌گیری کنند، بنابراین محققان اغلب از خواب ماهی به عنوان استراحت یاد می‌کنند. همچنین از آنجایی که بیشتر ماهی ها پلک ندارند در این استراحت نمی توانند چشمان خود را ببندند.

ماهی ها مانند انسان ها در حالت استراحت، فرآیندهای متابولیک را کاهش می دهند. آنها از نظر فیزیکی نیز سرعت خود را کاهش می دهند و در جای خود شناور می‌شوند.

محققان چگونه می‌دانند که ماهی ها می خوابند؟

از آنجایی که ماهی ها هنگام خواب خیلی متفاوت به نظر نمی رسند، تشخیص اینکه آیا ماهی در حال استراحت است یا بیدار می تواند دشوار باشد. با این حال، در حالت استراحت، ماهی ها بسیار کمتر حرکت می‌کنند. ممکن است به نظر برسد که برخی از آنها کاملاً از حرکت باز می ایستند.

خواب ماهی ها به چه صورت است؟

علاوه بر این، برخی از ماهی‌ها در برابر حمله شکارچیان در شب آسیب‌پذیرتر هستند. مطالعات نشان داده است که گونه‌های خاصی از ماهی‌ها در دو ساعت اول پس از غروب آفتاب تلفات بیشتری را تجربه می‌کنند، که نشان می‌دهد این ماهی‌ها در آن زمان به خواب می‌روند.

عدم پاسخگویی اغلب نشانه خواب ماهی است، اما محققان نشانگرهای خواب دیگری را یافته اند که ماهی ها با انسان و سایر حیوانات به اشتراک می گذارند. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهد که ملاتونین ممکن است چرخه خواب و بیداری را در گورخرماهی تنظیم کند. به نظر می رسد گورخرماهی مراحل مشخصی از خواب دارد و مانند انسان ها از یک ریتم شبانه روزی پیروی کنید.

مراحل خواب ماهی ها به چه صورت است؟

انسان ها چهار مرحله خواب را طی می کنند، شامل دو مرحله خواب سبک، یک مرحله خواب آرام عمیق و یک مرحله خواب با حرکت سریع چشم (REM). اگرچه ماهی‌ها مانند انسان‌ها نئوکورتکس ندارند، اما محققان توانستند فعالیت مغز، ضربان قلب و حرکت چشم و ماهیچه‌ای در گورخرماهی را برای ثبت دو مرحله خواب که شبیه به خواب موج آهسته و خواب REM است را بررسی کنند.

زمانی که ماهی ها به اندازه کافی نمی خوابند، به نظر می رسد که در برابر اثرات کم خوابی آسیب پذیر هستند.

این حالت استراحت برای ماهی ها به قدری ضروری است که مانند سایر حیوانات راه هایی برای حفظ حداقل خواب خود پیدا می کنند. به عنوان مثال، اگر ماهی‌ها تحت آزمایش‌هایی قرار بگیرند که در آن خواب آنها قطع می‌شود، در نهایت با سر تکان می‌دهند و به خواب ریز می‌روند و حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از میزان خواب طبیعی خود را به دست می‌آورند.

خواب ماهی ها چگونه است؟

خواب ماهی ها چگونه است؟

عادات خواب در گونه های مختلف ماهی متفاوت است. محققان فرض می کنند که نیاز به خواب ماهی ها ممکن است با توجه به عواملی در محیط متفاوت باشد. به عنوان مثال، غار ماهی های سطحی به طور قابل توجهی بیشتر از گونه های مشابهی که در غارهای عمیق دریا زندگی می کنند، می خوابند.

گونه‌های ماهی می‌توانند روزانه باشند، به این معنی که معمولاً در شب می‌خوابند. یا شب‌زی باشند، به این معنی که معمولاً در شب فعال هستند. به عنوان مثال، کوسه های شبانه در طول روز استراحت می کنند و در شب به دنبال غذا می گردند.

ماهی ها کجا می خوابند؟

محل خواب ماهی بستگی به نوع ماهی دارد. ماهی های صخره مرجانی ممکن است در جای خود شناور شوند و وقتی میخواهند بخوابند به سادگی از حرکت باز می ایستند. کوسه های پرستار ممکن است در امتداد کف دریا یا نزدیک یک غار صخره ای استراحت کنند.

طوطی ماهی همچنین ممکن است زیر مرجان بخوابد. ماهی های دیگر، مانند ماهی رنگین کمان، ممکن است در ماسه یا گل فرو بروند. برخی از کوسه ها در یک گروه استراحت می کنند.

نتیجه گیری

ماهی‌ها هم مانند دیگر حیوانات به نوعی از استراحت نیاز دارند، اما خواب آنها با خواب سایر جانوران تفاوت‌هایی دارد. برخلاف انسان‌ها و بسیاری از حیوانات دیگر، ماهی‌ها پلک ندارند و نمی‌توانند چشم‌های خود را ببندند، بنابراین خواب آنها به این شکل دیده نمی‌شود. اما ماهی‌ها به نوعی از خواب می‌روند که در آن فعالیت‌های بدنی و متابولیک آنها کاهش می‌یابد.

خواب در ماهی‌ها ممکن است به صورت دوره‌های کوتاه مدت در طول روز و شب اتفاق بیفتد. همچنین، نوع خواب و استراحت ممکن است بین گونه‌های مختلف ماهی تفاوت داشته باشد.

منبع: https://www.sleepfoundation.org/animals-and-sleep/how-do-fish-sleep

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1 دیدگاه در “خواب ماهی ها به چه صورت است؟

  1. امیررضا

    نیازی نبود که اینقدر دقیق بنویسید

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *