چالش های نگهداری از آکواریوم

نگه داری و راه اندازی آکواریوم صبر و علاقه زیادی مطلبد. فراهم کردن دستگاه ، غذا و تز‌ئینات آکواریم و دقت به نوع ماهی هایی که همراه باهم در یک آکواریوم قرار میدهید تنها چالش های کوچکی در شروع راه اندازی آکواریوم شما هستند.

اضافه کردن ماهی ها به آکواریوم

اگر در آکواریوم جدید به صورت ناگهانی تعداد زیادی ماهی اضافه کنید، باکتری هایی که تعادل را در آکواریوم ایجاد میکنند به وجود نمی آیند. به علاوه فضولات ماهی ها سطح سمی آمونیاک و نیتریت را افزایش میدهد و این مورد میتواند برای ماهی ها خطرناک باشد.

دقت کنید که شما نمیتوانید آمونیاک و نیتریت را با چشم مشاهده کنید و تنها راه اطلاع از سلامت آب آکواریوم آزمایش آن است. به یاد داشته باشید ماهی ها اغلب با افزایش آرام آرام آمونیاک و نیتریت سازگار میشوند و تا زمانی که خیلی دیر نشده باشد علائم ناراحتی را نشان نمیدهند.

اضافه کردن ماهی های زیاد به آکواریوم کار اشتباه دیگری است که احتمالا وقتی تازه آکواریوم را راه اندازی کرده اید مایل به انجام دادنش هستید. اما باید بدانید که برای تعداد ماهی ها در یک آکواریوم جدید محدودیتی وجود دارد. اغلب ماهی ها بعد از مدتی بزرگ میشوند یا بعضی آنها منطقه ای هستند و آب خاصی را میطلبند و برخی ماهی ها اگر با برخی دیگر قرار بگیرند نسبت به یکدیگر حالت تهاجمی پیدا کرده و به یکدیگر آسیب میزنند.

چالش های نگهداری از آکواریومنور آکواریوم

چراغ آکواریوم را همیشه روشن نگذارید. ماهی ها هم مانند موجودات دیگر به استراحت و مجزا بودن شب از روز نیاز دارند. روشن بودن دائمی چراغ به ماهی ها استرس وارد میکند.

همچنین درباره محل قرارگیری آکواریوم وسواس به خرج دهید. قرارگیری آکواریوم در مقابل نور خورشید باعث رشد بیش از اندازه و انفجاری جلبک ها میشود و سلامت آب و در نتیجه ماهی ها به خطر می‌افتد.

پارامتر های آب و شرایط آکواریوم

دما و تغییر آن نیز موضوعی است که باید به آن توجه کنید. ماهی ها رابطه خوبی با تغییرات دما ندارند در نتیجه آکواریوم را در نزدیکی گرمکن ها و سیستم های تهویه قرار ندهید. همچنین دقت کنید که برخی ماهی ها نسبت به رفت و آمد و حرکت در اطراف تانک واکنش نشان میدهند و دچار تنش میشوند پس سعی کنید آکواریوم را در مکان های پر تردد قرار ندهید.

سایر نکات

همچنین در آکواریوم باید دقت کنید که گیاهان با یکدیگر سازگار باشند و ماهی ها نیز بتوانند با گیاهان و تزئینات کنار بیایند.از تزئینات زیادی یا تزئیناتی که ممکن است به ماهی ها اسیب بزند استفاده نکنید.

قبل از راه اندازی آکواریوم دقت کنید به آب آکواریوم یا موجودات آن حساسیتی نداشته باشید این حساسیت ها میتوانند علائمی مثل خارش ، عطسه و سرفه و…باشد. همچنین بیماری هایی وجود دارد که بین انسان و آبزیان مشترک هستند مثلا سالمونلا، مایکوباکتریوم مارینوم و… که در صورت وجود ، میتوانند از طریق تماس با آب یا تنفس بخار های آب منتقل شوند.

در آخر توجه کنید که قبل از راه اندازی آکواریوم همه چالش ها را در نظر گرفته و راه حل هایی بایندیشید تا دچار مشکل نشوید.

در مورد راه اندازی آکواریوم آب شور، راه اندازی آکواریوم آب شیرین و آکواریوم پلنت بیشتر بخوانید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *