نکاتی که باید درباره پارامتر های آب آکواریوم بدانید.

پارامتر های آب آکواریوم به مجموعه‌ای از ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی آب آکواریوم اطلاق می‌شود که بر سلامت و شادابی موجودات زنده ی آن بسیار مهم هستند. این پارامترها شامل دما، pH، آمونیاک، نیتریت، نیترات، سختی و کلر می‌باشند. هر کدام از این پارامترها نقش و معنای خاص خود را در دنیای زیر آب دارند:

معنای هر پارامتر:

در ادامه به بررسی این پارامتر ها خواهیم پرداخت:

  • دما: دمای آب مانند یک تنظیم کننده ی متابولیسم عمل می کند. دمای ایده آل برای اکثر آکواریوم های گرمسیری بین ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است.
  • pH: pH سطح اسیدی یا قلیایی بودن آب را اندازه گیری می کند. pH ایده آل برای اکثر آکواریوم های گرمسیری بین ۶.۵ تا ۷.۵ است.
  • آمونیاک: آمونیاک سمی مرگبار برای ماهی ها است و باید همیشه در آکواریوم صفر باشد.
  • نیتریت: نیتریت سمی دیگر برای ماهی ها است و سطح آن باید کمتر از ۰.۵ میلی گرم در لیتر باشد.
  • نیترات: این ماده محصول نهایی چرخه نیتروژن است و در سطوح متوسط برای گیاهان مفید است. سطح نیترات باید کمتر از ۲۰ میلی گرم در لیتر باشد.
  • سختی: سختی به مقدار مواد معدنی محلول در آب، مانند کلسیم و منیزیم اشاره دارد. سختی آب برای گونه های مختلف ماهی و گیاهان متفاوت است.
  • کلر: کلر برای انسان ها بی خطر است، اما برای ماهی ها سمی است. قبل از اضافه کردن آب شیر به آکواریوم، باید کلر آن را حذف کنید.

اهمیت پارامتر های آب آکواریوم برای آبزیان

کنترل و حفظ تعادل پارامترهای آب در آکواریوم از اهمیت حیاتی برخوردار است. عدم تعادل در هر کدام از این پارامترها می تواند منجر به ایحاد استرس، بیماری و حتی مرگ ماهی ها شود.

همچنین برخی از پارامتر های آب، مانند pH و نیترات، برای رشد گیاهان ضروری هستند. بنابراین باید مواظب مقدار آنها در آب آکواریوم باشید. پارامترهای نامناسب آب می تواند منجر به رشد جلبک و کدورت آب و در نهایت کیفیت پایین و نامناسب آن شود.

اگر برای راه اندازی آکواریوم به کمک نیاز دارید، مقاله راه اندازی آکواریوم آب شور و راه اندازی آکواریوم آب شیرین را مطالعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *