پیرترین ساکن آکواریوم: شش‌ماهی استرالیایی ۱۰۰ ساله!

این شش‌ماهی استرالیایی که حدود ۹۲ تا ۱۰۱ سال سن دارد، گویی از گذر زمان بی‌اعتنا عبور کرده و با وجود قدمت زیاد، همچنان شاداب و سرزنده به نظر می‌رسد.

سفر این شش‌ماهی به سان‌فرانسیسکو به سال ۱۹۳۸ باز می‌گردد، زمانی که به همراه ۲۳۰ ماهی دیگر از استرالیا راهی آمریکا شد. گفته می‌شود که این شش‌ماهی احتمالا تنها بازمانده آن گروه است و از بخت یار برخوردار بوده که در محیط ایده‌آل آکواریوم اشتاین‌هارت زندگی می‌کند.

دانشمندان برای تعیین سن ماهی‌ها از روشی جالب استفاده می‌کنند. آنها حلقه‌های موجود روی استخوان گوش ماهی را پس از مرگ می‌شمارند، درست مانند حلقه‌های تنه درختان. اما استخوان گوش شش‌ماهی‌ها با دیگر ماهی‌ها متفاوت است و شباهت زیادی به استخوان گوش انسان یا حیواناتی مانند گاو دارد. علاوه بر سن خارق‌العاده، شش‌ماهی‌های استرالیایی ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری نیز دارند.

پیرترین ساکن آکواریوم: شش‌ماهی استرالیایی 100 ساله!

آنها می‌توانند با استفاده از یکی از شش‌های خود زمانی که از آب خارج می‌شوند نفس بکشند و به تغییرات شیمیایی آب نیز تا حد زیادی مقاوم هستند.

دانشمندان کنجکاو هستند که راز طول عمر این شش‌ماهی ۱۰۰ ساله را کشف کنند و بفهمند که آیا او حس پیری را تجربه می‌کند یا خیر. با وجود اینکه برخی از ماهی‌های مسن دچار تغییراتی مانند خمیدگی ستون فقرات، کاهش وزن، کدورت چشم و خاکستری شدن فلس‌ها می‌شوند، اما به نظر می‌رسد که این شش‌ماهی پیر هنوز شادابی و طراوت جوانی خود را حفظ کرده است.

داستان این شش‌ماهی، حکایتی شگفت‌انگیز از تاب آوری، انعطاف‌پذیری و طول عمر است و به ما یادآوری می‌کند که موجودات زنده، حتی در اسارت، می‌توانند شگفتی‌های زیادی را برای ما رقم بزنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1 دیدگاه در “پیرترین ساکن آکواریوم: شش‌ماهی استرالیایی ۱۰۰ ساله!

  1. Matin 1387

    سنش میرسه تقریبا به ۱ سال قبل از تاجگذاری رضا شاه

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *