ساخت سیستم هیدروپونیک | سایر گیاهان

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
ساخت سیستم هیدروپونیک
۱۵ مرداد, ۱۴۰۳
۵:۲۹ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2708
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام
در این تاپیک نحوه‌ی ساخت هیدروپونیک رو قراره آموزش ببینید.
باغبانی هیدروپونیک شامل رشد گیاهان در محلول آب و مواد مغذی بدون استفاده از خاک است، هیدروپونیک را به راحتی می‌توانید در خانه‌ی خود بسازید و در تمام طول سال استفاده کنید. سبک‌های مختلفی از باغ‌ها وجود دارد که می‌توانید بسازید، رایج‌ترین آن‌ها سیستم‌های فتیله‌ای، کشت‌های آب عمیق و تکنیک فیلم مغذی است. با یک ساخت ساده می‌توانید به راحتی در خانه‌ی خود باغچه داشته باشید.

Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

 

ساخت سیستم فتیله‌ای

Image Enlarger


۱- برش دادن بطری
به اندازه‌ی ۱۰ سانتی‌متر از قسمت بالای یک بطری را برش دهید، یک بطری نوشابه‌ی ۱.۵ لیتری مناسب است. با یک قیچی یا کاتر این کار را انجام دهید و دور قسمت بالایی را برش داده و کامل جدا کنید. استفاده از بطری نوشابه برای یک گیاه مناسب است و اگر می‌خواهید حدأکثر ۱۰ گیاه را باهم نگهداری کنید باید از بشکه‌ی پلاستیکی ۸۰ لیتری استفاده کنید.

 

Image Enlarger

۲- سوراخ کردن درب بطری
درب بطری را روی یک صفحه‌ی تخت قرار دهید، کناره‌ی آن را با دست دیگر خود گرفته و با یک پیچ‌گوشتی در مرکز درب سوراخ ایجاد کنید. سوراخ باید یک‌چهارم اینچ اندازه داشته باشد، انتهای پیچ‌گوشتی را روی یک شعله نگهدارید تا در هنگام ایجاد سوراخ مشکلی نداشته باشید، اگر از بشکه‌ی پلاستیکی یا پلاستیک‌های بزرگ استفاده می‌کنید از مته‌ی اره‌ای استفاده کنید و ۳ تا ۴ سوراخ در وسط درب ایجاد کنید.

 

Image Enlarger

۳- عبور دادن طناب از درب
یک تکه ریسمان ۳۰ سانتی‌متری را از سوراخ درب رد کنید، انتهای ریسمان را از در عبور دهید تا در هر دو طرف ۱۵ سانتی‌متر طول داشته باشد. هنگامی که ریسمان از درب عبور کرد دوباره از داخل گره بزنید، اگر از مخزن بزرگ‌تری استفاده می‌کنید می‌توانید از یک طناب ضخیم‌تر به عنوان فتیله برای انتقال آب بیشتر استفاده کنید.

 

Image Enlarger

۴- پر کردن کف بطری
کف بطری را با محلول غذایی پر کنید، از فروشگاه باغبانی محلی خود دیدن کنید تا ترکیبی از مواد مغذی برای باغبانی هیدروپونیک را تهیه کنید. ته بطری را با ۹۵۰ میلی‌لیتر آب لوله‌کشی پر کنید، دستورالعمل‌های نوشته شده‌ی روی بطری را دنبال کنید تا مقدار مورد نیاز برای هم‌زدن در آب را پیدا کنید، هنگامی که مقدار مناسب را افزودید آب را هم بزنید، اگر آب لوله‌کشی با سختی بالا دارید مقداری آب تصفیه شده از فروشگاه تهیه کنید.

 

Image Enlarger

۵- وارونه کردن بطری
بالای بطری را وارونه قرار دهید تا ریسمان بیشتری در آب فرو برود، درب بطری باید رو به پایین باشد. مطمئن باشید که یک اینچ ریسمان بین درب بطری و بالای محلول آزاد باشد، اگر از ظرف پلاستیکی استفاده می‌کنید باید ۱۰ سانتی‌متر از آن در بالای محلول آزاد باشد.

 

Image Enlarger

۶- آماده کردن محیط رشد
محیط رشد دانه‌ها را در بالای بطری قرار دهید، به دنبال محیط رشدی باشید که به آب و مواد مغذی اجازه دهد به راحتی از آن عبور کنند مانند پرلیت، الیاف نارگیل یا ورمیکولیت. ۲ مشت از این ماده را در بالای بطری پخش کنید و با انگشتان خود به آرامی آن را بکوبید، پس از افزودن محیط رشد، می‌توانید بذرهای خود را در عمق مشخص شده در بستر بکارید. هر کدام از بسترها را می‌توان از فروشگاه‌های باغبانی تهیه کرد، محلول غذایی از فتیله به محیط رشد می‌رود تا غذا و آب را برای گیاهان فراهم کند. سیستم‌های فتیله‌ای برای هیدروپونیک عالی عمل می‌کنند؛ امّا نمی‌توانند گیاهان بزرگ‌تر را پشتیبانی کنند، این سیستم‌ها برای گیاهان و کاهو بهترین عملکرد را دارند.
نکته: حداقل ۳ بذر بکارید تا شانس جوانه‌زنی را به صورت موفق‌آمیزی افزایش بدید، هنگامی که یکی از گیاهان نسبت به بقیه رشد بهتر و موفق‌تری داشت گیاهان ضعیف را بریده و از محل پرورش خارج کنید.

کاربران زیر از (SINA) برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Matin 1387

  آنچه به مقصد می‌رسد عزم و اراده است، نه تماشا و آرزو.. 🍃  

آکواریوم من

۱۵ مرداد, ۱۴۰۳
۵:۳۶ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2708
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

ساخت سیستم آبی عمیق

Image Enlarger


۱- سوراخ کردن درب قهوه
درب ظرف پلاستیکی قهوه را به اندازه‌ی سوراخ گلدان توری کوچک سوراخ کنید، گلدان‌ها دارای سوراخ‌هایی در انتهای خود هستند تا آب به راحتی در آن‌ها جریان یابد. ته یک گلدان توری را با مداد بر درب ظرف بکشید، از یک کاتر برای برش دادن سوراخ استفاده کنید و لبه‌های آن را تراش دهید تا ته گلدان هم‌سطح با اندازه‌ی سوراخ باشد. یک ظرف قهوه می‌تواند یک گیاه را در خود جا دهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید گیاهان بیشتری پرورش دهید باید از بشکه‌های پلاستیکی بزرگ استفاده کنید.

 

Image Enlarger

۲- ایجاد یک حرف X در لبه‌ی درب
یک X کوچک در لبه‌ی درب ظرف برای عبور شلنگ هوا ایجاد کنید، حدود ۱.۲ اینچ از لبه‌ی درب را علامت بزنید و با ایجاد X با کاتر، آن را به آرامی فشار دهید تا شکافی ایجاد شود، همانند فشار دادن نی در پاکت آبمیوه، با کاتر به آرامی فشار دهید تا شکافی ایجاد کنید.

 

Image Enlarger

۳- عبور دادن شلنگ از شکاف
۱۵ سانتی‌متر از شلنگ هوا را از شکاف عبور دهید، از لوله‌ی ۱.۴ اینچ در سیستم کشت آبی عمیق خود استفاده کنید. اندازه‌ی معینی از شلنگ را در بیرون آزاد بگذارید تا به پمپ هوا متصل کنید و شلنگ هوا را تا زمانی که به اندازه‌ی ۱۵ سانتی‌متر برسد و به کف نزدیک شود فشار دهید.

 

Image Enlarger

۴- پر کردن ظرف
ظرف قهوه را با سه‌چهارم از محلول مواد مغذی پر کنید، محلول‌های مواد مغذی در فروشگاه‌های باغبانی یا آنلاین فروخته می‌شوند و روی هر گیاهی بدون در نظر گرفتن گونه‌ی آن به خوبی عمل می‌کند. ظرف قهوه را به اندازه‌ی سه‌چهارم از آب لوله‌کشی پر کنید، دستورالعمل‌های نوشته شده روی برچسب را به دقت دنبال کنید تا مقدار مورد نظر را در ظرف بریزید؛ بعد از هم‌زدن و مخلوط کامل، درب ظرف را ببندید. اگر آب لوله‌کشی منزل‌تان سخت است از فروشگاه‌ها آب تصفیه شده خریداری کنید.

 

Image Enlarger

۵- کشت بذر در گلدان
گلدان توری کوچک را با الیاف نارگیل، پرلیت یا ورمیکولیت تا بالا پر کنید، بذرهای گیاه را تا عمق ۱.۳ سانتی‌متری بکارید. هنگام کاشت بذر به جای گیاه بزرگ‌تر، از گیاهان دارویی یا سبزی برگ استفاده کنید. هر نوع گیاهی در محیط هیدروپونیک رشد خواهند کرد، عمق بذر در زمان کاشت ممکن است بسته به نوع گیاه تغییر کند.

 

Image Enlarger

۶- راه‌اندازی پمپ هوا
انتهای دیگر شلنگ را به پمپ هوا وصل کرده و روشن کنید، حباب‌ها به افزودن اکسیژن به محلول کمک می‌کنند و باعث می‌شود ریشه‌ها غرق نشوند، انتهای لوله را که به پمپ وصل کرده‌اید را محکم کنید، پمپ هوا باید در تمام زمانی که گیاه رشد می‌کند روشن بماند. محلول غذایی که در ظرف خیس می‌شود برای گیاهان شما آب و غذای ثابتی را فراهم می‌کند تا بتوانند رشد کنند، سیستم آبی عمیق نگهداری بسیار آسانی دارند و به راحتی در خانه می‌توان از آن‌ها نگهداری کرد؛ امّا برای گیاهانی که دوره‌ی رشد طولانی‌تری دارند ممکن است به خوبی کار نکنند، پمپ هوا باید دائما روشن باشد و اگر از کار بی‌افتد گیاهان خواهند مرد.

کاربران زیر از (SINA) برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Matin 1387

  آنچه به مقصد می‌رسد عزم و اراده است، نه تماشا و آرزو.. 🍃  

آکواریوم من

۱۵ مرداد, ۱۴۰۳
۵:۴۴ ب٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2708
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

استفاده از تکنیک فیلم مغذی

Image Enlarger


۱- راه‌اندازی پمپ هوا
با کمک یک کاتر، یک سوراخ ۲ اینچی در بالای یک ظرف پلاستیکی ۸۰ لیتری ایجاد کنید، یک شلنگ هوایی را از درون سوراخ عبور دهید و با وصل کردن یک سنگ هوا، آن را در کف قرار دهید. ابتدای شلنگ را به پمپ هوا متصل کنید. پمپ هوا و سنگ هوا را می‌توانید از فروشگاه‌های آکواریومی تهیه کنید.

 

Image Enlarger

۲- قرار دادن پمپ آب
یک پمپ آب را به صورت شناور در طرف دیگر و مقابل سنگ هوا قرار دهید، یک سوراخ دیگر به اندازه‌ی سوراخ اولی و در مقابل آن ایجاد کنید و کناره‌های آن را تراش دهید، شلنگ را از سوراخ رد کنید. می‌توانید برای تهیه پمپ آب هم به فروشگاه آکواریومی سر بزنید.

 

Image Enlarger

۳- پر کردن مخزن
نیمی از مخزن را با محلول مواد غذایی پر کنید، مخزن را با ۴۰ لیتر آب لوله‌کشی با سختی کم پر کنید تا سنگ هوا و پمپ به زیر آب بروند. هر ترکیب مواد مغذی را می‌توان برای هر گیاهی با هر گونه استفاده کرد، مقدار مایع مغذی را به اندازه برچسب دستورالعمل به مخزن اضافه کرده و مخلوط کنید.

 

Image Enlarger

۴- قرار دادن ناودان باران
یک ناودان باران را بین دو اسب اره شیب دهید، از یک قطعه ناودان یا لوله‌ی پی‌وی‌سی می‌توان استفاده کرد، ناودان را با دو پیچ به اسب اره‌‌ها وصل کنید تا در جایش ثابت بماند. اسب اره‌ها را با فاصله از مخزن قرار داده و ناودان را درست در بالای آن قرار دهید و مطمئن باشید که دو طرف کانال کاملا بسته باشد و آبی نشت نکند.

 

Image Enlarger

۵- ایجاد سوراخ در کانال
سوراخ‌هایی را در بالای کانال ایجاد کنید تا هم‌سطح با گلدان‌های توری باشد، هر گیاه را در فاصله‌ی معینی از یک‌دیگر قرار دهید تا فضای کافی برای رشد ریشه‌ی گیاه وجود داشته باشد. پس از برش هر گلدان را در سوراخ قرار دهید، هر کانال می‌تواند ۴ تا ۶ گیاه را در خود جا دهد، از اره‌ی سوراخ‌دار برای برش کانال استفاده کنید و می‌توانید آن را از فروشگاه ابزارآلات تهیه کنید، اندازه‌ی سوراخ بستگی به اندازه‌ی گلدانی دارد که از آن استفاده می‌کنید.

 

Image Enlarger

۶- ایجاد سوراخ تخلیه
یک سوراخ تخلیه در انتهای کانال و ابتدای درب آن ایجاد کنید، اندازه‌ی سوراخ باید یک اینچ بوده و اطرافش تراشیده شده باشد، در این صورت آب به بازیافت ادامه می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید یک لوله‌ی کوچک درون ناودان قرار دهید تا آب را به راحتی منتقل کند.

 

Image Enlarger

۷- رد شلنگ هوا
شلنگ هوای پمپ را از سوراخ ابتدای درب رد کنید و تا ۷ سانتی‌متر وارد کانال کنید تا ایمن بماند، اگر نمی‌خواهید از بخش کناری ناودان شلنگ را رد کنید می‌توانید از سوراخ وسطی نیز آن را وارد کنید. اندازه‌ی هر سوراخ بستگی به شلنگ هوای مخزن دارد.

 

Image Enlarger

۸- پر کردن گلدان‌ها
گلدان‌ها را با محیط رشد هیدروپونیک الیاف، پرلیت یا ورمیکولیت و بذرها پر کنید، قبل از کاشت بذر هر کدام از گلدان‌ها را تا سه‌چهارم پر کنید و سپس هر دانه را تا عمق یک‌دوم گلدان بکارید. باغبانی هیدروپونیک تکنیک مغذی برای سبزی برگی و گیاهان تازه بهترین عملکرد را دارد.

 

Image Enlarger

۹- راه‌اندازی سیستم
پمپ آب را دائما روشن کنید و مطمئن شوید که پمپ آب، محلول را بدون نشتی از کف کانال منتقل می‌کند. محلول از کانال جریان می‌یابد و به ریشه‌های برخورد خواهد کرد تا مواد مغذی ثابتی را برای آن‌ها فراهم کند، تکنیک مواد مغذی به طور مداوم یک لایه‌ی نازک آب را از کف کانال منتقل خواهد کرد تا ریشه‌ی گیاهان بدون غرق شدن رشد کنند. سیستم‌های لایه‌های مغذی به چندین گیاه اجازه‌ی رشد می‌دهند و آب را برای کاهش ضایعات و فضولات به گردش در می‌آورند، پمپ هوا باید دائما روشن باشد وگرنه گیاهان خواهند مرد. اگر نمی‌خواهید پمپ به طور دائم کار کند آن را به صورت تایم‌دار فعال کنید تا هر دو تا سه ساعت یک‌بار کار کند.
نکته: ریشه‌های گیاه می‌توانند به اندازه‌ای رشد کنند که کانال را مسدود کند، حداقل هفته‌ای یک‌بار کانال را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه‌چیز به درستی کار می‌کند.

منبع: لینک
کپی برداری بدون ذکر نام سایت منتشر کننده https://www.onlypet.ir ممنوع بوده و با فرد خاطی برخورد خواهد شد.

کاربران زیر از (SINA) برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

Matin 1387, ๑۩ MOEIN ۩๑

  آنچه به مقصد می‌رسد عزم و اراده است، نه تماشا و آرزو.. 🍃  

آکواریوم من

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: d@¡¡@$, Arman1384, Matin 1387, amirDM
102 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

(SINA) : 2707

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 34799

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 240

موضوعات: 7746

نوشته ها: 166539

جدیدترین اعضاء:

Get your bonus canviferaz.blogspot.com dP, Get your bonus canviferaz.blogspot.com cV, Get your bonus canviferaz.blogspot.com 7N, Get your bonus canviferaz.blogspot.com vI, Get your bonus canviferaz.blogspot.com sL, Get your bonus canviferaz.blogspot.com gy

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3014

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها