حلزون آچاتینا | شناخت سایر آبزیان اکواریومی و غیر اکواریومی

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_Related موضوعات مرتبط sp_TopicIcon
حلزون آچاتینا
۳۰ خرداد, ۱۴۰۳
۲:۰۲ ب٫ظ
Avatar
Matin 1387
مشهد

ناظر انجمن
Members

ویرایشگر
تعداد نوشته ها: 1906
تاریخ عضویت:

۹ اسفند, ۱۴۰۰
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام

در این تاپیک به معرفی حلزون آچاتینا میپردازیم. چون فرومی درمورد حلزون نبود توی این فروم تاپیک ایجاد کردم.

اول ار همه این مطلب به هیچ عنوان کپی یا ترجمه شده از وبسایت ایرانی یا خارجی نیست و  تماما اطلاعات شخصی بنده و مطالب جمع آوری شده از یه سری منابع  هست که لینکشون رو در پایان مطلب قرار خواهم داد.

 

حلزون آچاتینا

 

شناخت

حلزون آچاتینا ( نام علمی: “Achatina fulica”) نوعی حلزون خشکی زی و گیاه خوار است که بومی مناطق گرمسیر آفریقا میباشد. اما از طریق تجارت محصولات کشاورزی به استرالیا و آمریکا نیز راه پیدا کرده و به یک جاندار مهاجم و تخریب کننده گونه های گیاهی بومی تبدیل شده.

حلزون های آچاتینا معمولا تا ۱۰ سال عمر میکنند و در طبیعت تا ۲۰cm  نیز میتواند رشد کند.

امروزه حلزون آچاتینا به دلیل مصارف پزشکی و آرایشی بهداشتی در دنیا پرورش داده میشود و حتی در برخی کشور ها به دلیل ارزش غذایی و طعم خوشمزه ای که دارد به عنوان غذا مصرف میشود. در چند سال اخیر هم پرورش این نوع حلزون و حلزون آلبینو در ایران مورد توجه قرار گرفته و پرورش دهندگان زیادی دارد. در ادامه مطلب به پرورش آنها نیز میپردازیم.

171879322705772.jpgImage Enlarger

 

نگهداری

پرورش و نگهداری از این حلزون عموما جنبه تجاری دارد اما به عنوان یک حیوان خانگی هم مورد استفاده است. شما با نگهداری از این حلزون هم میتوانید از داشتن یک حیوان خانگی بی آزار لذت ببرید و هم از مصارف طبی و آرایشی بهداشتی آن بهره ببرید. حلزون حیوان کاملا بی آزاری است و نگهداری آن به هیچ عنوان کار سختی نیست.

تهیه این حلزون ها کار سختی نیست و به وفور در فروشگاه های اینترنتی وجود دارد. بهتر است هنگام تهیه حلزون های جوان ترو نابالغ را خریداری کنید.

برای نگهداری از این حلزون به یک آکواریوم یا ظرف دردار پلاستیکی با ارتفاع زیاد احتیاج دارید. وسعت محل نگهداری به تعداد حلزون ها بستگی دارد. شما میتوانید در فضای به وسعت ۱ متر مربع از ۱۰۰ حلزون نگداری کنید! محل نگهداری از حلزون باید در بسته باشد تا رطوبت محیط حفظ شود و از خروج حلزون ها از داخل محفظه جاوگیری کند اما برای تهویه هوا و خفه نشدن حلزون ها باید تعدادی سوراخ روی در ایجاد کنید. بستر محفظه نگهداری باید حداقل به ارتفاع ۲۰cm از خاک مخصوص پرورش حلزون پوشیده شده باشد. خاک مناسب برای پرورش حلزون باید فاقد هر جاندار و حشره دیگری باشد به همین دلیل استفاده از خاک باغچه معمولی یا خاک موجود در گل فروشی ها مناسب پرورش حلزون نیست. خاک همیشه باید مرطوب و نرم و دارای PH 5.8 الی ۷.۵ باشد. با استفاده از آب افشانه میتوانید رطوبت مورد نیاز را فراهم کنید.

همانطورکه گفته شد محیط نگهداری حلزون باید مرطوب و گرم باشد. دمای ایده آل برای نگهداری این جاندار بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است.

 

چرخه زندگی

زندگی این حلزون به طور کلی به ۴ بخش تقسیم میشود:

  • تخم حلزون
  • حلزون های تازه متولد شده یا به اصطلاح جوجه جلزون ( از زمان تولد تا ۲ ماهگی)
  • حلزون های نوجوان ( از ۲ ماهگی تا حدودا ۴ ماهگی)
  • حلزون بالغ و تخم گذار ( بعد از ۳ ماهگی و رسیدن به سایز تقریبا ۱۰cm )

171879329492221.jpgImage Enlarger

تغذیه

بالاتر گفته شد که حلزون آچاتینا گیاهخوار است. همچنین بهتر است بدانید که حلزون های آچاتینا در دوره های مختلف رشد نیاز غذایی متفاوتی دارند. این حلزون ها معمولا تا ۲ ماهگی یعنی تا زمانی که حدودا به ۳cm  برسند فقط از کاهو تغذیه میکنند و کمتر به غذا های دیگر علاقه نشان میدهند اما حلزون های نوجوان و بالغ  باید با غذا های متنوع تر تغذیه شوند. بهتر است در این مراحل علاوه بر کاهو از خیار – هویج – سیب  و برگ برخی سبزیجات مانند شاهی و برگ ترب استفاده کرد. استفاده از برگ کلم و اسفناج به دلیل داشتن مقادیر کلسیم به افزایش استحکام صدف حلزون مخصوصا در دوره نوجوانی که حلزون بیشترین رشد را دارد کمک میکند.

همچنین میتوانید مکمل های غذایی برای حلزون های خود استفاده کنید. این مکمل ها را به راحتی میتوانید در فروشگاه های اینترنتی پیدا کنید .

 

تکثیر و پرورش

تکثیر حلزون آچاتینا کا چندان سختی نیست. این گونه از حلزون ها نر و ماده ندارند و به اصطلاح علمی هرمافرودیت هستند به همین دلیل شما با دردسر های جفتگیری آنها مواجه نمیشوید. این حلزون ها تقریبا در ۴ تا ۵ ماهگی بالغ میشوند یعنی زمانی که به اندازه تقریبی ۱۰cm برسد. حلزون های بالغ در شرایط مناسب هر ۳ یا ۴ ماه یکبار تخم گذاری میکنند و با توجه به اندازه و رعایت تنوع غذایی میتوانند در هر نوبت تا ۵۰۰ عدد تخم بگذارند.

حدودا یک ماه طول میکشد تا حلزون ها از تخم خارج شوند و بعد از آن همانطور که گفته شد تا ۲ ماه چیزی جز کاهو نمیخوردند. بعد از ۲ ماهگی میتوانید آنها را با انواع غذاهای دیگر که گفته شد تغذیه کنید. حلزون های بالغ نیز بعد از تخم گذاری باید به خوبی تغذیه شوند.

171879322699481.jpgImage Enlarger

 

منابع:

https://www.aparat.com/v/yyxa057

https://karmento.ir/blog/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%AD%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%86/

https://www.inaturalist.org/taxa/127895-Achatina-achatina

https://halazoonfa.com/snail-apatina/

https://bantam.earth/giant-tiger-land-snail-achatina-achatina/

 

منبع تصاویر:

ویکی پدیا انگلیسی      https://en.wikipedia.org/wiki/Achatina_achatina

کاربران زیر از Matin 1387 برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

A.N.F.N, (SINA)

JDM lover

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی:
91 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

(SINA) : 2691

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 34436

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 240

موضوعات: 7745

نوشته ها: 166322

جدیدترین اعضاء:

Morning, mohsen.nik, .Sadra., sajjadshahnazi, kiankkkk, omid5659896316

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3014

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها