واکسیناسیون بچه گربه‌ها | گربه

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
واکسیناسیون بچه گربه‌ها
۹ مهر, ۱۴۰۳
۱۰:۵۴ ق٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2756
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام
در این تاپیک به چگونگی واکسیناسیون بچه گربه می‌پردازیم.
واکسیناسیون منظم بچه گربه برای اطمینان از سلامتی طولانی مدت او مهم است، واکسن‌ها به دو دسته‌ی اصلی و غیراصلی تقسیم‌بندی می‌شوند، واکسن‌های اصلی برای بچه گربه‌ها صرف نظر از سبک زندگی آن‌ها توصیه می‌شود و واکسن‌های غیراصلی فقط برای بچه گربه‌ها تحت شرایطی خاص تجویز می‌شود. دامپزشک شما می‌تواند ‌واکسن‌های غیراصلی مورد نیاز بچه گربه‌ی شما را مشخص کند.

Image Enlarger

  آنچه به مقصد می‌رسد عزم و اراده است، نه تماشا و آرزو.. 🍃  

آکواریوم من

۹ مهر, ۱۴۰۳
۱۱:۰۱ ق٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2756
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

زمان و نوع واکسن بچه گربه

Image Enlarger


۱- تزریق واکسن در ۶ تا ۸ هفتگی ممنوع
وقتی بچه گربه‌ها بدنیا می‌آیند شروع به تغذیه از شیر مادر می‌کنند و با این کار انواع آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر را می‌خورند. این آنتی‌بادی‌ها به طور کلی قادر به محافظت از بچه گربه در زمان رشد اوست و از او در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند، وقتی بچه گربه به ۶ تا ۸ هفتگی می‌رسد این آنتی‌بادی‌ها در بدن او کاهش می‌یابند زیرا تغذیه از شیر مادر کمتر می‌شود، در این مرحله نیاز است که او نیاز به واکسن دارد تا در برابر بیماری‌ها در مصون باشد. یکی از دلایلی که توصیه می‌شود به بچه گربه کمتر از ۶ هفتگی واکسن نزنید این است که آنتی‌بادی‌هایی که دریافت می‌کند ممکن است با واکسن تداخل پیدا کرده و از مؤثر بودن آن جلوگیری کند.

 

Image Enlarger

۲- آغاز واکسیناسیون از ۶ هفتگی
هنگامی که بچه گربه‌ی شما به ۶ تا ۸ هفتگی رسید باید تزریق واکسن‌ها را شروع کنید تا ایمنی مادام‌العمر آن‌ها را در برابر برخی بیماری‌های عفونی تقویت کنید، واکسن‌های اصلی توصیه شده برای بچه گربه‌ها عبارت‌اند از:
واکسن پنلوکوپنی: واکسن پاروویروس گربه یا پنلوکوپنی که با نام دیستمپر گربه هم شناخته می‌شود.
واکسن راینوتراکیت: واکسن راینوتراکیت که ممکن است با نام ویروس هرپس نیز شناخته شود برای بیماری‌های تنفسی گربه‌هاست.
واکسن کلسی ویروس: بیماری بسیار کشنده‌ای هست که بچه گربه‌ها را درگیر می‌کند و عامل دو بیماری تنفسی گربه‌هاست.
واکسن هاری: این نوع واکسن به صورت ترکیبی و شامل چندین ویروس از جمله هاری، پنلوکوپنی و کالیسی است.
توصیه می‌شود از نسخه‌ی ویروس زنده‌ی اصلاح شده‌ی همه‌ی واکسن‌ها استفاده کنید؛ زیرا نه تنها سریع‌تر عمل می‌کنند بلکه ماندگاری بیشتری دارند.
برخی از دامپزشکان ممکن است بتوانند هر سه ‌واکسن را در یک تزریق «ترکیبی» ارائه دهند، بنابراین بچه گربه فقط به یک سوزن نیاز خواهد داشت. این تنها زمانی امکان پذیر است که واکسن به صورت ترکیبی طراحی شده باشد، در غیر اینصورت واکسن‌های فردی هرگز نباید ترکیبی تزریق شوند.

 

Image Enlarger

۳- تزریق واکسن هر ۲ تا ۴ هفته یک‌بار تا ۱۶ هفتگی
به طور کلی سه واکسن اصلی گربه باید هر ۲ تا ۴ هفته و یک‌بار هم بین ۸ تا ۱۶ هفتگی به بچه گربه تزریق شوند، برنامه کلی شما باید توسط دامپزشک مربوطه تنظیم شود و بستگی به ابتلای غیر منتظره‌ی بچه گربه‌ها به بیماری خاص و در خطر قرار گرفتن حیات‌شان دارد.

 

Image Enlarger

۴- تزریق واکسن لوسمی گربه در ۸ هفتگی
واکسن لوسمی یک واکسن غیراصلی در نظر گرفته می‌شود، امّا برای همه‌ی بچه گربه‌ها توصیه می‌شود. واکسن لوسمی را می‌توان برای اولین‌بار زمانی که بچه گربه به ۸ هفتگی رسیده است تزریق کرد، بعد از ۳ تا ۴ هفته باید دوز دوم این واکسن تجویز شود. واکسن لوسمی را فقط به بچه گربه‌هایی که به لوسمی مبتلا نیستند باید تزریق کرد، به طور کلی اگر مادر گربه به لوسمی مبتلا نشده باشد، بچه‌اش نیز مبتلا نمی‌شود، در هر صورت می‌توان با انجام آزمایش‌هایی وجود آن را بررسی کرد.

 

Image Enlarger

۵- تزریق واکسن هاری در ۱۲ هفتگی
واکسن هاری به عنوان یک واکسن اصلی در نظر گرفته می‌شود و بچه گربه‌ی شما می‌تواند اولین واکسن هاری را در ۱۲ هفتگی دریافت کند.

 

Image Enlarger

۶- مشورت درباره‌ی واکسن‌های غیراصلی با دامپزشک
چهار واکسن غیراصلی برای گربه‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از: واکسن ویروس نقص ایمنی گربه، واکسن کلامیدیا فلیس، واکسن بوردتلا برونشیسپتیکا و واکسن پریتونیت عفونی گربه. همه‌ی این واکسن‌ها غیراصلی هستند و الزامات آن‌ها برای بچه گربه به شرایط فردی او بستگی دارد.
واکسن ویروس نقص ایمنی معمولا توسط دامپزشکان توصیه نمی‌شود، با این حال اگر بچه گربه به این واکسن نیاز داشته باشد باید حتما تاریخ دریافت آن نوشته شود؛ زیرا آزمایشات آینده برای این ویروس مثبت خواهد بود.
واکسن کلامیدیا فلیس که با نام کلامیدوفیلا نیز شناخته می‌شود فقط برای بچه گربه‌هایی توصیه می‌شود که در محیطی نگهداری می‌شوند که قبلا در آن گربه‌های بیمار وجود داشته است.
واکسن بوردتلا برونشیسپتیکا معمولا فقط برای بچه گربه‌هایی تجویز می‌شود که در محیط‌های بزرگ و کلونی گربه‌ها نگهداری می‌شوند.
واکسن پریتونیت عفونی معمولا به هر دلیلی به بچه گربه توصیه نمی‌شوند.

  آنچه به مقصد می‌رسد عزم و اراده است، نه تماشا و آرزو.. 🍃  

آکواریوم من

۹ مهر, ۱۴۰۳
۱۱:۰۸ ق٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2756
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

تزریق واکسن‌ها به بچه گربه‌ها

Image Enlarger


۱- حفظ آرامش و درخواست کمک
بسته به شخصیت بچه گربه و اینکه چقدر جنب‌وجوش دارد ممکن است لازم باشد که هنگام تزریق واکسن کمک بگیرید، اگر برای اولین بار است که واکسن می‌زنید باید شخص دیگری بچه گربه را ثابت نگه دارد تا فرآیند را انجام دهید. حفظ آرامش و داشتن حوصله باعث حفظ آرامش گربه‌ی شما نیز می‌شود، اگر بچه گربه در طول واکسیناسیون استرس نگیرد در آینده نیز در انجام واکسیناسیون جدید آرام خواهد بود.

 

Image Enlarger

۲- تهیه تمام تجهیزات
اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات مورد نیاز را فراهم کرده‌اید، بسته به محل تهیه‌ی واکسن ممکن است همراه با سرنگ سوزن نباشد، قبل از شروع هر گونه تلاش برای انجام واکسیناسیون، اطمینان حاصل کنید که تمام وسایل مورد نیاز را دارید.

 

Image Enlarger

۳- مخلوط واکسن در صورت نیاز
برخی از واکسن‌ها درست قبل از تجویز باید مخلوط شوند تا مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها فعال شوند، این مراحل را برای مخلوط کردن واکسن دنبال کنید:
★ سوزن را به سرنگ وصل کنید و درپوش آن باید وصل شده باشد.
★ درپوش را خارج کنید و سوزن را در ویال واکسن قرار دهید.
★ ویال را وارونه کنید و سرنگ را وارونه در دست بگیرید.
★ پیستون را عقب بکشید و تمام سرنگ را پر کنید.
★ سوزن را در ویال دوم فرو کنید و پیستون را فشار دهید تا واکسن در ویال خالی شود، ویال دوم معمولا شامل پودر یا ماده‌ی خشک منجمد است.
★ سوزن را از ویال خارج کرده و ویال را به خوبی تکان دهید تا محتویات آن کامل مخلوط شود.
★ سوزن را دوباره در ویال فرو کنید و پیستون را بکشید تا سرنگ کامل پر شود.
★ پیستون را فشار دهید تا هوای اضافی که ممکن است در سرنگ رفته باشد خارج شود.
★ درپوش را دوباره تا زمانی که واکسیناسیون را شروع کنید روی سوزن قرار دهید.

 

Image Enlarger

۴- پر کردن سرنگ
قبل از اینکه بچه گربه‌ی خود را محکم بگیرید، سرنگ را پر کنید. سوزن را به سرنگ وصل کنید و آن را در ویال فرو کنید، پیستون را به عقب بکشید تا سرنگ کامل پر شود، با فشار دادن پیستون هر هوای اضافی را از سرنگ خارج کنید. درپوش را برای انجام واکسیناسیون روی سوزن قرار دهید.

 

Image Enlarger

۵- مهار کردن بچه گربه
بچه گربه خود را به کمک دستیار در جای خود ثابت و بی‌حرکت نگه دارید، از هر موقعیتی که برای بچه گربه و خودتان راحت‌تر است استفاده کنید. اگر روی میز می‌خواهید این کار را انجام دهید باید یک حوله یا پتوی کوچکی پهن کرده و بچه گربه را روی آن قرار دهید. کمک گرفتن از فرد دیگر برای ثابت نگه داشتن بچه گربه باعث می‌شود که هر دو دست‌تان آزاد باشد.

 

Image Enlarger

۶- یافتن محل تزریق
هر واکسن حاوی دستورالعمل‌هایی درباره‌ی محل تزریق و نحوه‌ی تزریق است، اگر از این اطلاعات مطمئن نیستید باید با دامپزشک تماس بگیرید. واکسن‌های ترکیبی یا واکسن‌های اصلی معمولا در قسمت بیرونی پای راست جلوی بچه گربه، زیر مفصل آرنج تزریق می‌شوند. هر واکسنی که حاوی واکسن لوسمی باشد باید به پای چپ عقبی بچه گربه در قسمت بیرونی بدنش تزریق شود. واکسن هاری که معمولا فقط توسط دامپزشک تجویز می‌شود باید در قسمت بیرونی پای راست بچه گربه تزریق شود.

 

Image Enlarger

۷- تزریق زیرجلدی
واکسن‌های گربه‌ها باید به صورت زیرجلدی تزریق شوند، به این معنی که باید درست زیر پوست تزریق شوند. برای تزریق زیرجلدی مراحل زیر را دنبال کنید:
★ ناحیه‌ای که باید در آن تزریق شود را مشخص کنید.
★ یک نقطه با پوست شل پیدا کنید، به آرامی با انگشت شست و اشاره‌ی خود کمی از پوست را بگیرید و بکشید.
★ سوزن را موازی با سطح پوست نگه دارید و در قسمتی که کشیده‌اید فرو کنید، سوزن را به سمت پایین فشار ندهید؛ زیرا ممکن است به ماهیچه برخورد کند.
★ پیستون را عقب بکشید و ببینید که خونی خارج شده است یا نه. اگر نه کار را ادامه دهید ولی اگر خارج شد نقطه‌ی دیگری را امتحان کنید.
★ پیستون سرنگ را فشار دهید تا واکسن تزریق شود.
★ از یک پارچه‌ی تمیز یا حوله‌ی کاغذی برای تمیز کردن خونی که ممکن است خارج شود استفاده کنید.

 

Image Enlarger

۸- تزریق واکسن به داخل بینی
برخی از واکسن‌ها به صورت تزریقی نیستند، بلکه به صورت مایعی هستند که باید در چشم و بینی بچه گربه ریخته شود. شما احتمالا باید این نوع واکسن‌ها را قبل از اینکه تجویز کنید مخلوط کنید، هنگامی که واکسن‌ها مخلوط شد مراحل زیر را دنبال کنید:
★ یک قطره از واکسن را در گوشه‌ی هر یک از چشمان بچه گربه‌ی خود بریزید.
★ مقدار مساوی از واکسن باقی مانده را در سوراخ‌های بینی بچه گربه‌ی خود بریزید.

  آنچه به مقصد می‌رسد عزم و اراده است، نه تماشا و آرزو.. 🍃  

آکواریوم من

۹ مهر, ۱۴۰۳
۱۱:۱۱ ق٫ظ
Avatar
(SINA)

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 2756
تاریخ عضویت:

۲۲ اسفند, ۱۳۹۹
sp_UserOfflineSmall افلاین

چند توصیه در مورد واکسیناسیون بچه گربه‌ها:
★ بیشتر واکسن‌ها باید هر یک تا سه سال یک‌بار مجددا تزریق شوند. با دامپزشک خود بررسی کنید که چه برنامه‌ی واکسیناسیونی را برای بچه گربه‌ی شما تنظیم می‌کند.
★ اطمینان حاصل کنید که تمام سوابق تزریق واکسن و اطلاعات آن را یادداشت می‌کنید، اگر بچه گربه‌ی خود را برای دریافت واکسن نزد دامپزشک ببرید او این کار را برای شما انجام خواهد داد. اگر می‌خواهید خودتان واکسن را تزریق کنید باید تمام موارد را رعایت کنید.

خسته نباشید و ممنون از اینکه مقاله‌ی ما رو خوندید، هر سوالی داشتید در خدمتیم flower
منبع: لینک
گردآورنده و مترجم: (SINA)
هر گونه کپی‌برداری بدون ذکر نام نویسنده و سایت منتشر کننده https://www.onlypet.ir ممنوع بوده و با فرد خاطی برخورد قضایی خواهد شد.
موفق باشید done

  آنچه به مقصد می‌رسد عزم و اراده است، نه تماشا و آرزو.. 🍃  

آکواریوم من

منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: Arman1384, mmd_as
57 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
2 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

(SINA) : 2756

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 36723

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 240

موضوعات: 7750

نوشته ها: 166698

جدیدترین اعضاء:

xmtbvvsp, wfmznlue, vobjzwjb, hwaqpydi, qyjcxmqn, Sultan_8

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3014

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها